Берлинската катедрала и Островът на музеите
Започваме съботния си ден с Александерплац. Един от
най-известните площади на Берлин е и всеки турист неминуемо минава и поспира на
това място – хем да го види, хем да увековечи и себе си - засмян, тържествено изпъчен или в
майтапчийска поза, както казва един наш политик. Макар че тук, все пак, няма
нищо скандално, което би попречило на политическите мераци на някой наш бъдещ кандидат
за слава.
В центъра на площада е фонтанът на Нептун / Neptunbrunen/. В средата е морският бог с тризъбеца в ръка, а около него статуи на четири женски фигури, олицетворяващи четирите големи реки на Германия – Шпрее, Рейн, Одер и Висла.
В единия му край е църквата St. Marienkirche. Не проявих интерес да влезем вътре и сама си се чудя. Да не би наистина да съм обръгнала след толкова знайни и незнайни църкви, манастири, катедрали, базилики - коя по-импозантна, коя богата със своите шедьоври? Ама като знам, че повечето храмове в Германия са протестантски - то няма и кой знае какво да им се дивиш. Както и да е.
Срещу църквата, в другия край на площада, се издига сградата на берлинското кметство - Rotes Rathaus – със своята старогерманска тухлена фасада на сградата и с високата 74 метра часовникова кула. Уф, защо ли ги пиша тези метри, годините на строителството на тази или онази сграда, архитектът й, като след пет минути са забравени. Но като ще описваме исторически сгради трябва да им отдадем цялото си уважение, нали? Уважаваме и Rathaus-а с няколко фотоса от различни ъгли, включваща и нашите суетни особи на нейния фон и продължаваме.
От Hackescher Markt вземаме S-bahn, за да стигнем до Museumsinsel /Островът на музеите/. Преминаваме по моста Schlossbrücke и сме пред площада на най-голямата, най-красива църква в Берлин - Berliner Dom. Строена е по времето на кайзер Вилхелм II /1894 – 1905 г./ по проект на арх.Юлиус Зьосдорф, в стила на високия италиански Ренесанс. В края на Втората световна война са й нанесени сериозни поражения при бомбардировките. Възстановяването в сегашния великолепен, достолепен вид приключва през 1993 г.
| Главният олтар |
От кратката беседа по аудиогайда научаваме, че в главния олтар има малки подробности - едните характерни за протестанската, другите за католическата вяра - като примирение и взаимно уважение на двете религии.
Амвонът е от красиво резбован дъб.
Внушителният със своите размери орган и той е богато украсен.
Допълнителна красота внасят и многобройните колони с капители.
| Изглед към кайзерската ложа |
Другата забележителност на катедралата е Криптата на
династията на Хохенцолерите – един впечатляващ музей на скулптурното изкуство. Изложените
тук 94 погребални плочи, от края на XVI до началото на ХХ век, и най-вече кралските церемониални
саркофази, които се намират в нея, са свидетелство за петстотингодишната бранденбургско-пруска
култура.
Сред най - пищно украсените са саркофазите на крал Фридрих Първи и кралица София Шарлота Хановерска, кайзер Фридрих Трети, Фридрих Вилхелм.

Сред най - пищно украсените са саркофазите на крал Фридрих Първи и кралица София Шарлота Хановерска, кайзер Фридрих Трети, Фридрих Вилхелм.
Заредени с много прекрасни впечатления и богат снимков материал, пресичаме големият площад пред катедралата и се отправяме към така наречения Остров на музеите. Тук са струпани няколко впечатляващи със своите шедьоври и исторически безценни артефакти музеи – Altes Museum, Neues Museum, Alte Nationalgalerie, Bode Museum и Pergamonmuseum. В своите планове бях включила от тях само Alte Nationalgalerie и Pergamonmuseum, защото бях решила да отделим подобаващо време на Gemäldegalerie – една галерия с богата колекция на европейското и немско изобразително изкуство.
| Старият музей |
Но, сега да карам поред. Първо отиваме в Alte Nationalgalerie.
| Alte Nationalgalerie |
Преди да разкажа за видяното тук, да спомена с няколко
думи реда на изграждането на този уникален комплекс. Началото е сложено през
1830 г. с построяване на първия Кралски музей, наричан сега Стария музей. Проектиран
е от прочутия архитект Карл Фридрих Шинкел в стила на класическата архитектура.
След него, в периода между 1843-1855г, е построен Новият
музей по проект на Фридрих Август Щюлер.
Старата национална галерия/ Alte Nationalgalerie/ е построена между 1867 -1876 г.
Следва Боде музеум или още както се е наричал Музеят на кайзер Фридрих - построен между 1887-1904.
Пергамон музеум е построен между 1910-1930 г. и е последният от музеите на острова.
Старата национална галерия/ Alte Nationalgalerie/ е построена между 1867 -1876 г.
Следва Боде музеум или още както се е наричал Музеят на кайзер Фридрих - построен между 1887-1904.
Пергамон музеум е построен между 1910-1930 г. и е последният от музеите на острова.
Вече сме в Alte Nationalgalerie. Беше ни любопитно да
разширим познанията си за немското изобразително изкуство. Колекцията на музея
отразява германската история и традиции предимно от 19 в. В изложбените зали са
подредени картини и скулптури обхващащи периода на идеализма, ранния
неокласицизъм и романтизъм в творбите на немските творци. В многобройни зали са
изложени и някои шедьоври на европейското изобразително изкуство от периода на
импресионизма и символизма.
На първия етаж експозицията започва с класически
скулптури. Сред тях - една творба на Роден и скулптурната композиция Принцесите
/двете принцеси Фридрике и Луизе/ - дело на представителя на немския класицизъм
– Йохан Готфрид Шадов.
Следват залите с историята на Галерията и едни от нейните първи най-ярки представители на романтичния историзъм - известните придворни художници – Адолф фон Менцел и Франц Крюгер. И тъй като Менцел се счита за патриарх на немското изкуство /все пак е достигнал почти библейските 90 години/ неговите платна заемат голяма част от залите. Като привърженик на пруската монархия в творбите си Менцел претворява предимно живота на кайзерите, както и картини от живота на немската аристокрация - балове, спектакли, концерти…..
Следват залите с историята на Галерията и едни от нейните първи най-ярки представители на романтичния историзъм - известните придворни художници – Адолф фон Менцел и Франц Крюгер. И тъй като Менцел се счита за патриарх на немското изкуство /все пак е достигнал почти библейските 90 години/ неговите платна заемат голяма част от залите. Като привърженик на пруската монархия в творбите си Менцел претворява предимно живота на кайзерите, както и картини от живота на немската аристокрация - балове, спектакли, концерти…..
На втория етаж колекцията съдържа творби от теченията на
идеализма, реализма и импресионизма в скулптурите, и в изобразителното немско
изкуство. Тук с огромно удоволствие
открихме двама забележителни немски творци – импресионистът Макс Либерман
и тъжният, сякаш обречен и обсебен от смъртта Арнолд Бьоклин /швейцарец, който дълги години учи и твори в Германия/. Такива са и „Остров на смъртта“ и един психологичен негов автопортрет, зад чието рамо наднича смъртта. Тези двама немски творци грабнаха сърцата ни.
| картина на Либерман |
| и негов автопортрет |
и тъжният, сякаш обречен и обсебен от смъртта Арнолд Бьоклин /швейцарец, който дълги години учи и твори в Германия/. Такива са и „Остров на смъртта“ и един психологичен негов автопортрет, зад чието рамо наднича смъртта. Тези двама немски творци грабнаха сърцата ни.
| Островът на смъртта |
На третия етаж наред с творбите на френските импресионисти Мане, Моне, Реноар и Сезан, на постимпресионистите Лотрек и любимият ми Ван Гог, разглеждаме и идиличните платна на големия немски художник Каспар Давид Фридрих - пейзажист от епохата на романтизма. Тук са картините и на Карл Блехен и Карл Фридрих Шинкел.
Излизаме. Аз оставам да си почивам в градинката на музеите, а девойката е изпратена да купи нова карта за фотоапарата, защото за кой ли път не се е запасила с резервна. Когато се завръща от наказателната акция, освен картата носи и по едно парче ябълков щрудел и водичка.
| Новия музей |
Музеят е истинска съкровищница на древното изкуство на Изтока – Сирия, Асирия, Иран, Вавилон – всичко това на първия етаж. Още с влизането сме посрещнати от един от шедьоврите на този музей - Портата на Ищар от Вавилон
| Портата от Милет |
И редом с тях изобилие от многобройни скъпоценности от древния свят - части от паметници от гробници на асирийски царе, части от стени от Вавилон, стели, части от асирийски дворци..
На втория етаж е изложбата с ислямско изкуство – изкуството на мамелюците, селджуките, омаядите и абасидите, както и експонати от испанско изкуство повлияно от мудехар стил, останал в наследство от арабските владетели.
Но това, което спира дъха е Стаята от Алепу. Един истински шедьовър на арабската архитектура и керамично вълшебство. Този експонат е толкова безценен, че пред него е поставено стъкло.
Накрая излизаме, според мен, изпълнили плана с музеите от
Острова. Девойката, обаче, поиска щом
сме дали пари за билети за всички музеи, да разгледаме и останалите. Аз
проплаках: „Ами Gemäldegalerie?!“ Тя отговори
неопределено и се отправя към близкия Neues Museum. А аз ща-не ща потътрям нозе след нея.
Както споменах, Новият музей е вторият построен на
острова от онзи художник и архитект, за когото също стана вече дума – Карл
Фридрих Шинкел. В него е събрана колекция от антично изкуство от
праисторическата и ранна история на Египет.
Сред колекцията е статуята на египетския фараон Аменхотеп III в молитвена поза. Той бил, казват, първият съпруг на прочутата Нефертити.
Има и статуя на друг фараон от по-късна
египетска династия – Птолемей III.
А, да не забравя – тези Птолемеите
са с македонски корени, по-късно признати за наследници на египетските фараони.
Не е късно братята македонци да издигнат и на тях по една внушителна статуя в
центъра на Скопие, не ли?
От там на сетне обичайните заподозрени - саркофази, статуи на египетски богове и богини......
Сред колекцията е статуята на египетския фараон Аменхотеп III в молитвена поза. Той бил, казват, първият съпруг на прочутата Нефертити.
От там на сетне обичайните заподозрени - саркофази, статуи на египетски богове и богини......
| Из залите на музея |
Изложен е в центъра на голяма зала, зад бронирано стъкло навярно. Тук вече снимките са забранени, а щом в Немско нещо е забраненоооо…..
Представяте ли си, тази чутовна красавица е била царица на Египет от XVIII –та династия, което малко или много означава 14 века пр.н.е. А името й означава „Идващата красота“ или „Красавицата дойде“. Остави това, ами, оставила в наследство на дъщерите на Ева начина на разкрасяване – гримирането на очите! Да не говорим, че освен красавица било и умно това женище.
Разбира се, появата й в Германия си било истинско криминално приключение. През
1907-1914 г. е открита при разкопки в Египет от немска археологическа
експедиция под ръководството на Людвик Борхарт.
Възторгнати от великото си откритие, археолозите тихомълком го
изнесли от Египет, дори дълго време не смеели да го изложат открито.
Та такива са в повечето случаи историите на богатите люде и богатите държави, не ли? А може би е за добро, като виждаме какво става по тези земи в модерния 21 век!
Та такива са в повечето случаи историите на богатите люде и богатите държави, не ли? А може би е за добро, като виждаме какво става по тези земи в модерния 21 век!
Излизаме. И тогава девойката отсича, че ще е грехота след
като сме си купили билети да не видим поне и Altes Museum.
Ами Gemäldegalerie? Девойката
промърморва:“Няма време. За Галерията вече сме закъснели, така че поне да видим
и този музей“. А и тя толкова обичала онези вази, амфори и всякакви елински и римски скулптури!
Какво ми остава?
Вече сме в Стария
музей /Altes Museum/. Първият построен на острова в блестящ класически стил. Вътрешността на музея е впечатляваща - просторният атриум и оформената ротонда със
скулптурните фигури в нишите, извитото стълбище. В музея се съхраняват
класически антики на гръцкото, римско и етруско изкуство, богата нумизматична
колекция с антични монети и класически ювелирни златни и сребърни произведения.
И се зареждат - гръцки амфори гледжосани в червено и изрисувани със сцени от битки на сражаващи се богове и антични гръцки и римски герои, като най-ранните са от 625 – 600 г. пр.Хр. Да изреждам ли? Херкулес сражаващ се с лъв, героите от битката за Троя – Ахил и Аякс, редуващи се със статуи на богове, богини, амазонки.Сред шедьоврите са бронзовата статуя на млад мъж в молитвена поза, бронзовата богиня на победата, етруска статуетка на млад воин от 5 в.пр.Хр.
И още - една великолепна скулптура на сатир изливащ вода от амфора, както и погребална стела на момиче от Гърция. Да не
забравя да спомена и онзи луксозен съд богато украсен и декориран със
скулптурни фигури. Сред тях чудовището Сцила
| Вазата с чудовището Сцила |
| сатир |
| Млад мъж в молитвена поза |
| Актьор |
Сред другите съкровища са бронзовата глава на Цезар и Клеопатра, статуята на Марк Аврелий….
| Казват, че това е Цезар |
| това Клеопатра |
| а това - Марк Аврелий! |
Последни снимки и на впечатляващите зали на музея и се озоваваме в съвременния свят – уморени, но щастливи. Трябва да призная, че си струваше всяка минута преживяна в залите на тези музеи. За жалост сили и възприятия за музея Боде не останаха.
Берлин, 17.06.2017г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар