МОДЕРНОТО ИЗКУСТВО Е ТЪНКА РАБОТА!
От Трафалгар отиваме до близката метростанция Charing Cross Station, за да се отправим към Тейт Модерн. По някое време
сменяме мотрисата и от Northern
Line
стигаме до метростанция Southwark
Union Station. Пресичаме няколко улици и
ето ни на Банксайд – на южната страна на Темза. Пред нас вече се извисява
високият комин на Тейт Модерн. Май е най-прочутият музей за модерно изкуство в
света, не ли?
Преди да се втурнем към залите на музея, ми се ще, все
пак, да споделя някои интимни мисли и чувства относно модерното изкуство. Да се
грабнеш от Националната Галерия и да хукнеш към Тейт Модерн е все едно, още
зашеметен от последните акорди на прекрасната оперна или симфонична музика, да
заподскачаш към някой рекламиран клуб, за да слушаш джаз, макар и в изпълнение
на световни изпълнители.
Думата ми беше, че доста време ми отне да се преборя с
филистерските си настроения и консерватизъм. Бавно и упорито, след дълга
съпротива, след посещения на няколко от най- известните европейски музеи за
модерно изкуство, най-сетне открехнах подсъзнанието си, напрегнах цялото си
въображение, колкото го имам, за да се опитам да го проумея това изкуство. С
голям зор, при това и с променлив успех, особено що се отнася до някои творби.
Виж, младият човек до мен, се оказа много по-бързо подвластен на модерните
течения и влияния, предпочитайки го, дори, пред импресионизма. Макар че аз
непрекъснато й повтарям, че и импресионизмът е бил посрещнат на нож,
подигравали са се на новите художници, отричали са го като изкуство. Е, след
това полека-лека, зрителите преминали от „Разпни го“ до „Осанна“. А и от
импресионизмът до абстракционизмът и другите модерни течения, се е преминало
много бързо и не толкова драматично. Съвременният човек бил вече по-широко
скроен и отворен за всякакви модни тенденции – дори когато става дума за модерно
изкуство, не ли?
Та да си дойдем на думата. През 2000 г., в сградата на бивша електростанция,
англичаните настанили музея Тейт Модерн. Влизаме вътре. Да вървим да се правим
на умници и да се опитаме да видим и почувстваме отвъд нещата пред нас! Трудна
задачка, нали? Минаваме през огромната Турбинна зала и се отправяме по стълбите
към няколкото етажа с разположените в тях, тематично/?!/ автори и творби.
Аз дойдох, най-вече, защото в моята пътеводна книга за
изобразително изкуство - ART
-
беше отбелязано, че тук освен творби от бележити художници модернисти, има
творби на Блейк, в когото вече съм влюбена. Първо поисках да видим неговите
творби, но уредничката, която спряхме, заяви, че някои зали са в ремонт и няма
да можем да видим картините му. И тук ремонти. Явно безплатните музеи често ги
ремонтират, май!
За сметка на това абстракционисти, абстрактни
експресионисти, модернисти, сюрреалисти и всякакви други исти - дал Господ. И
се заредиха - Пикасо, Жоан Миро, Дали – все познати имена и вече различими за
мен като стил. Ето например „Трите танцьорки“
на Пикасо ми харесаха. Все пак долавяш, че има три фигури, колкото и
абстрактно да са изрисувани. Колкото до разцентрованите женски лица – те са си
запазена марка на твореца. Виж, един негов портрет „ Бюст на жена“ твърде много
ме смути. Кой мъж би пожелал да целуне тази жена?! Имаше нещо толкова първично
в това грубо, мрачно, да не кажа грозно лице. Или, Пикасо, както го
подозирам, е гледал от високо на нежния пол, или е бил толкова дълбок психолог,
че е откривал в някои госпожи, това, което се опитвали да скрият под красивата
маска на лицето си. И все пак - толкова ли са били кът хубавите и свестни
парижанки?!
А може би са прави разбирачите на изкуство. Навярно зрителите,
най-сетне, се уморили да гледат подробно изрисувани всеки мускул, всяка гънка
на човешкото тяло, всеки кичур и къдрица. А тук - с един замах на четката и тялото е готово. То
много често няма и тяло, де. Но, нали всеки творец иска да е неповторим.
Човешката суета е безгранична, особено когато се считаш за гений. Както беше
казал големият Умберто Еко – „За вечната слава първото, от което се нуждаете, е
космическо безсрамие“?
Каталунецът Миро е представен, освен с една скулптура на
разкрепостено женско тяло, /разбирате, че става дума за широко разкрачени
бедра, нали? / и с една картинка. На нея
има няколко точки, една запетайка, която може да мине и за сперматозоид, нещо
като куче, нещо като нищо на света. По-важното е, че щом я видях, разбрах, че е
негова. А това ме накара да се почувствам много
горда със себе си!
Дали също си личи от далече с неговия си стил. Все пак в
сюрреализмът, ако забелязвате – във втората си част има думичката реализъм. Виждаш някаква
картинка, някакви макар и нереални предмети на нея, може дори да се говори и за
сюжет….
Не така стоеше въпросът, обаче, със Стенописите на Ротко.
Изкуствоведите обясняват, че за тези творби, авторът бил под влияние на
затворените прозорци в библиотеката Лауренциана във Флоренция, строена по проект на Микеланджело. Нерде
Ямбол, нерде Стамбул, дето викат у наше село. Колкото и да си напрягах
въображението, то нищо не сътвори. Какво ми подсказваха тези няколко червени
правоъгълници? Кой не би ги нарисувал! Само дето под тях няма да стои името
Ротко, и няма да могат да се продадат за 84 милиона долара, за колкото били
продадени наскоро, някои от тях!!!? Значи, наистина днешните пари са просто
хартийки и нямат никакво покритие - как иначе да си го обясниш.
Открихме и нови имена - като един Жорж Кондо, например. Картините
му „Оставям следи“ представляват фигуративни и абстрактни форми.
Или Зигмар
Палке и неговата „Неназована“ /ама то крие риск да й дадеш конкретно име,
нали?/.
Брет Уестън с неговите „Пясък и вода“ и „Облаци и небе“ определено ме
спечелиха за модерното изкуство. Поне се досещаш за какво иде реч, мисля си,
докато я възприемам с подсъзнанието си!!
Виж, немската художничка Доротея Танинг ми хареса от пръв
поглед. Особено нейната „Малка нощна музика“ – има някакво настроение в тази
картина, в нейните цветове. А в „Шепот“ – тази смесица на бяло и сиво, с едва оформените
човешки силуети ме спечели за неин фен. Съпруга била на известно име в областта
на модерното изкуство - Макс Ернст. И от
него имаше, разбира се. В картината му „Мъжете не бива да знаят за това“ имало
някаква тънка фройдистка идея, относно същността на жената, както ни бяха
обяснили изкуствоведите, в пояснителната табела до картината. Пак ще са някакви
женомразки идеи, ама нейсе. Не може да е иначе, защото този Макс Ернст, освен
философия, бил завършил и психология. А това обяснява всичко.
Видяхме и една чудесна скулптура - ВЪРВЯЩА ЖЕНА на
сюрреалиста Алберто Джакомети – като слабо ехо от прекрасните гръцки и
египетски женски тела. Но тъй като жената е вървяща, е наблегнато на дължината
на краката – материалът е хвърлен предимно там! Виж творбата му - МЪЖ И ЖЕНА не
можах да я проумея, колкото и да
ровичках из гънките на подсъзнанието си..
Малевич и особено няколко картини на Кандински далеч
повече ми допаднаха от платната на Ротко, май. Но Кандински се харчи едва за
12-13 милиона!!.
Виж за инсталациите – за тях просто нямам думи! Отказвам
дори да тормозя подсъзнанието си да сведе някаква мисъл от видяното. Оставям ги
на вашето внимание.
Стига толкова изкуство. Тръгваме си. Радваме се, че посетихме и този музей, разбира
се. Не обръщайте внимание на ироничните ми нотки. Наистина се забавлявахме през
престоя ни там. А някои от платната, както вече казах, дори ме развълнуваха,
без да мога да дам задълбочено философско обяснение. По важното е, че си доставихме радост за духа.
И тръгваме отново покрай Темза. За последен път, уви! В този късен следобед
кеят гъмжи от народ. Решихме спонтанно да си изберем едно от многобройните
ресторантчета и да вечеряме тук – на крайбрежната алея. Намираме свободна маса в „The Riverfront” и сядаме.
Този път съм
решила да опитам английският стек. И бира, разбира се. От толкова много
интелектуални напъни бях ожадняла. Гайдът мой продължава с рибената си поредица
и със сайдер. Разни вкусове! Вълнуващ завършек на един прекрасен ден изпълнен с емоционални преживявания.
Поемаме по пешеходния мост Hungerford
Footbridge, за да достигнем до отсрещния бряг на Темза.
От там метрото, хотела, душа… и в леглата.За последен път.
 |
А тези работи са на Малевич |
 |
Творба на Кандински |
 |
Недостижимо за моя ум е това нещо..... |
 |
Казват им инсталации?! Какво ли искат да кажат? |
 |
Залата на музея |
 |
Минаваме за последен път по крайбрежната алея |
 |
В очакване на поръчката аз продължавам с фотосесията |
 |
Английски стек, чаша бира и добро настроение |
 |
Уморени, прегладнели, но щастливи! Това сме ние. |
 |
Накрая трябваше да си тръгнем натежали и натъжени |
 |
Hungerford Footbridg |
Няма коментари:
Публикуване на коментар