вторник, 21 февруари 2017 г.

ДЕН НА МУЗЕИТЕ - ТЕЙТ МОДЕРН. СЕДМИ ДЕН

МОДЕРНОТО ИЗКУСТВО Е ТЪНКА РАБОТА!

От Трафалгар отиваме до близката метростанция Charing Cross Station, за да  се отправим към Тейт Модерн. По някое време сменяме мотрисата и от Northern Line стигаме до метростанция Southwark Union Station. Пресичаме няколко улици и ето ни на Банксайд – на южната страна на Темза. Пред нас вече се извисява високият комин на Тейт Модерн. Май е най-прочутият музей за модерно изкуство в света, не ли?  

Преди да се втурнем към залите на музея, ми се ще, все пак, да споделя някои интимни мисли и чувства относно модерното изкуство. Да се грабнеш от Националната Галерия и да хукнеш към Тейт Модерн е все едно, още зашеметен от последните акорди на прекрасната оперна или симфонична музика, да заподскачаш към някой рекламиран клуб, за да слушаш джаз, макар и в изпълнение на световни изпълнители.

Думата ми беше, че доста време ми отне да се преборя с филистерските си настроения и консерватизъм. Бавно и упорито, след дълга съпротива, след посещения на няколко от най- известните европейски музеи за модерно изкуство, най-сетне открехнах подсъзнанието си, напрегнах цялото си въображение, колкото го имам, за да се опитам да го проумея това изкуство. С голям зор, при това и с променлив успех, особено що се отнася до някои творби.

Виж, младият човек до мен, се оказа много по-бързо подвластен на модерните течения и влияния, предпочитайки го, дори, пред импресионизма. Макар че аз непрекъснато й повтарям, че и импресионизмът е бил посрещнат на нож, подигравали са се на новите художници, отричали са го като изкуство. Е, след това полека-лека, зрителите преминали от „Разпни го“ до „Осанна“. А и от импресионизмът до абстракционизмът и другите модерни течения, се е преминало много бързо и не толкова драматично. Съвременният човек бил вече по-широко скроен и отворен за всякакви модни тенденции – дори когато става дума за модерно изкуство, не ли?

Та да си дойдем на думата. През 2000 г., в сградата на бивша електростанция, англичаните настанили музея Тейт Модерн. Влизаме вътре. Да вървим да се правим на умници и да се опитаме да видим и почувстваме отвъд нещата пред нас! Трудна задачка, нали? Минаваме през огромната Турбинна зала и се отправяме по стълбите към няколкото етажа с разположените в тях, тематично/?!/ автори и творби.

Аз дойдох, най-вече, защото в моята пътеводна книга за изобразително изкуство - ART - беше отбелязано, че тук освен творби от бележити художници модернисти, има творби на Блейк, в когото вече съм влюбена. Първо поисках да видим неговите творби, но уредничката, която спряхме, заяви, че някои зали са в ремонт и няма да можем да видим картините му. И тук ремонти. Явно безплатните музеи често ги ремонтират, май!

За сметка на това абстракционисти, абстрактни експресионисти, модернисти, сюрреалисти и всякакви други исти - дал Господ. И се заредиха - Пикасо, Жоан Миро, Дали – все познати имена и вече различими за мен като стил. Ето например „Трите танцьорки“  на Пикасо ми харесаха. Все пак долавяш, че има три фигури, колкото и абстрактно да са изрисувани. Колкото до разцентрованите женски лица – те са си запазена марка на твореца. Виж, един негов портрет „ Бюст на жена“ твърде много ме смути. Кой мъж би пожелал да целуне тази жена?! Имаше нещо толкова първично в това грубо, мрачно, да не кажа грозно лице. Или, Пикасо, както го подозирам, е гледал от високо на нежния пол, или е бил толкова дълбок психолог, че е откривал в някои госпожи, това, което се опитвали да скрият под красивата маска на лицето си. И все пак - толкова ли са били кът хубавите и свестни парижанки?!

А може би са прави разбирачите на изкуство. Навярно зрителите, най-сетне, се уморили да гледат подробно изрисувани всеки мускул, всяка гънка на човешкото тяло, всеки кичур и къдрица. А тук  - с един замах на четката и тялото е готово. То много често няма и тяло, де. Но, нали всеки творец иска да е неповторим. Човешката суета е безгранична, особено когато се считаш за гений. Както беше казал големият Умберто Еко – „За вечната слава първото, от което се нуждаете, е космическо безсрамие“?

Каталунецът Миро е представен, освен с една скулптура на разкрепостено женско тяло, /разбирате, че става дума за широко разкрачени бедра, нали? / и с една картинка.  На нея има няколко точки, една запетайка, която може да мине и за сперматозоид, нещо като куче, нещо като нищо на света. По-важното е, че щом я видях, разбрах, че е негова. А това ме накара да се почувствам много  горда със себе си!

Дали също си личи от далече с неговия си стил. Все пак в сюрреализмът, ако забелязвате – във втората си част  има думичката реализъм. Виждаш някаква картинка, някакви макар и нереални предмети на нея, може дори да се говори и за сюжет….

Не така стоеше въпросът, обаче, със Стенописите на Ротко. Изкуствоведите обясняват, че за тези творби, авторът бил под влияние на затворените прозорци в библиотеката Лауренциана във Флоренция,  строена по проект на Микеланджело. Нерде Ямбол, нерде Стамбул, дето викат у наше село. Колкото и да си напрягах въображението, то нищо не сътвори. Какво ми подсказваха тези няколко червени правоъгълници? Кой не би ги нарисувал! Само дето под тях няма да стои името Ротко, и няма да могат да се продадат за 84 милиона долара, за колкото били продадени наскоро, някои от тях!!!? Значи, наистина днешните пари са просто хартийки и нямат никакво покритие - как иначе да си го обясниш.

Открихме и нови имена - като един Жорж Кондо, например. Картините му „Оставям следи“ представляват фигуративни и абстрактни форми.
Или Зигмар Палке и неговата „Неназована“ /ама то крие риск да й дадеш конкретно име, нали?/.
Брет Уестън с неговите „Пясък и вода“ и „Облаци и небе“ определено ме спечелиха за модерното изкуство. Поне се досещаш за какво иде реч, мисля си, докато я възприемам с подсъзнанието си!!

Виж, немската художничка Доротея Танинг ми хареса от пръв поглед. Особено нейната „Малка нощна музика“ – има някакво настроение в тази картина, в нейните цветове. А в „Шепот“ –  тази смесица на бяло и сиво, с едва оформените човешки силуети ме спечели за неин фен. Съпруга била на известно име в областта на модерното изкуство -  Макс Ернст. И от него имаше, разбира се. В картината му „Мъжете не бива да знаят за това“ имало някаква тънка фройдистка идея, относно същността на жената, както ни бяха обяснили изкуствоведите, в пояснителната табела до картината. Пак ще са някакви женомразки идеи, ама нейсе. Не може да е иначе, защото този Макс Ернст, освен философия, бил завършил и психология. А това обяснява всичко.
Видяхме и една чудесна скулптура - ВЪРВЯЩА ЖЕНА на сюрреалиста Алберто Джакомети – като слабо ехо от прекрасните гръцки и египетски женски тела. Но тъй като жената е вървяща, е наблегнато на дължината на краката – материалът е хвърлен предимно там! Виж творбата му - МЪЖ И ЖЕНА не можах да  я проумея, колкото и да ровичках из гънките на подсъзнанието си..
Малевич и особено няколко картини на Кандински далеч повече ми допаднаха от платната на Ротко, май. Но Кандински се харчи едва за 12-13 милиона!!.
Виж за инсталациите – за тях просто нямам думи! Отказвам дори да тормозя подсъзнанието си да сведе някаква мисъл от видяното. Оставям ги на вашето внимание.

Стига толкова изкуство. Тръгваме си. Радваме се, че посетихме и този музей, разбира се. Не обръщайте внимание на ироничните ми нотки. Наистина се забавлявахме през престоя ни там. А някои от платната, както вече казах, дори ме развълнуваха, без да мога да дам задълбочено философско обяснение. По важното е, че си доставихме радост за духа.

И тръгваме отново покрай Темза. За последен път, уви! В този късен следобед кеят гъмжи от народ. Решихме спонтанно да си изберем едно от многобройните ресторантчета и да вечеряме тук – на крайбрежната алея. Намираме свободна маса в „The Riverfront” и сядаме.
Този път съм решила да опитам английският стек. И бира, разбира се. От толкова много интелектуални напъни бях ожадняла. Гайдът мой продължава с рибената си поредица и със сайдер. Разни вкусове! Вълнуващ завършек на един прекрасен ден изпълнен с емоционални преживявания.
Поемаме по пешеходния мост
Hungerford Footbridge, за да  достигнем до отсрещния бряг на Темза.
От там метрото, хотела, душа… и в леглата.За последен път.

Good night, London!
Сбогуваме се с Трафалгар


На Northern Line се прикачваме за южен Лондон


Метростанция Waterloo East 




Ние крачим  из южния бряг на Лондон

За последен път да поснимаме мостовете на Темза









Музея Тейт Модерн



музея







Да започнем с еротиката



Джордж Кондо и каквото е имал да каже


Ротко, мили мои!


Ротко. Друго не мога да кажа


Кой не познава Пикасо!



И пак Пикасо


Бюст на жена/олеле!!/ - Пикасо


Танци по никое време - Пикасо

Знам, че всички обичаме Пикасо
Женско тяло - казва Миро
Познах го! Познах го? Джоан Миро



Дали


Да, да, и това е Дали



Това не е картина, а зала на музея, ей!


Шепот от Доротея Танинг


Малка нощна музика на Доротея Танинг


Макс Ернст разработва фройдистка тема


Вървяща жена от Джакомети


Мъж и жена/!?!/от Алберто Джакомети




А тези работи са на Малевич

Творба на Кандински

Недостижимо за моя ум е това нещо.....
Казват им инсталации?! Какво ли искат да кажат?


Залата на музея


Минаваме за последен път по крайбрежната алея

В очакване на поръчката аз продължавам с фотосесията

Английски стек, чаша бира и добро настроение


Уморени, прегладнели, но щастливи! Това сме ние.


Накрая трябваше да си тръгнем натежали и натъжени


Hungerford Footbridg



Няма коментари:

Публикуване на коментар