ДВЕТЕ
КИПРИ НА ДУНАВ И ВЪЛТАВА
Пролетта пукна и единственото, което исках, бе да се
махна от моя град, в който така бавно се точат дните ми. А това означаваше само
едно - зовът за пътешествия отново напираше в душата ми.
Моето слънчице и то вече тръпне за нови пътешествия. Предлага да прескочим до Истанбул, в когото е влюбена, но аз не съм ентусиазирана от идеята. Все пак скоро бяхме там. И започвам да бленувам отново за Италия. А може би Франция? Има тоооолкова непребродени места - Асизи, Парма, Лугано, Валенсия….. А защо не Париж или Рим? Партньорката ми обаче, не прегръща идеята. Накрая оставям на нея избора, стига само да тръгнем по Европата отново. Окончателният вариант е Виена. Е, да, ама аз нали съм алчна за приключения, това ми се чини малко. Гидът подхвърля името на Прага. Аз приемам предизвикателството, защото ми е интересно как ли ще ми се стори стара златна Прага след толкова много години. Девойката резервира самолетни билети и хотели. Аз уж трябваше да си свърша моята част от работата и да открия обектите, които да посетим, но този път май не можах да получа тази толкова вълнуваща, томителна тръпка за тези градове. И все пак накрая се заемам добросъвестно със задачата.
Моето слънчице и то вече тръпне за нови пътешествия. Предлага да прескочим до Истанбул, в когото е влюбена, но аз не съм ентусиазирана от идеята. Все пак скоро бяхме там. И започвам да бленувам отново за Италия. А може би Франция? Има тоооолкова непребродени места - Асизи, Парма, Лугано, Валенсия….. А защо не Париж или Рим? Партньорката ми обаче, не прегръща идеята. Накрая оставям на нея избора, стига само да тръгнем по Европата отново. Окончателният вариант е Виена. Е, да, ама аз нали съм алчна за приключения, това ми се чини малко. Гидът подхвърля името на Прага. Аз приемам предизвикателството, защото ми е интересно как ли ще ми се стори стара златна Прага след толкова много години. Девойката резервира самолетни билети и хотели. Аз уж трябваше да си свърша моята част от работата и да открия обектите, които да посетим, но този път май не можах да получа тази толкова вълнуваща, томителна тръпка за тези градове. И все пак накрая се заемам добросъвестно със задачата.
Пристигам в София. А там дъжд и кучешки студ. Веднага си помислих
какво ли ще е времето в Централна Европа,
щом тук е толкова мразовито. Девойката ме успокоява, че чичко Гугъл обещава за
там пролетни, слънчеви дни.
Излитаме от терминал 2 с австрийските аеролинии в 8.20.
Продължителността на полета е 1.40 ч. Докато зяпам през прозореца, ето че
стюардесите започват да раздават
закуската. Хъм, твърде пресилено е да се даде това определение за така
наречената австрийска закуска. Доколкото успях да видя сандвичите бяха повече
от миниатюрни, но за нас, които се намирахме в края на самолета, дори и сандвич
не получихме, а само по една шоколадова бисквитка. Да не говорим за вкуса на
кафето. Както и да е.
Това го преглътнахме, но страшното дойде в края на
пътуването. Така и не разбрах - пилотът ли
получаваше документа си за правоспособност с този полет или е бил бивш военен
пилот, на когото дълго време са липсвали лупингите и всички други екстремни
преживявания,та е решил да се позабавлява, но самолетът сякаш полудя. Започна
силно да се наклонява ту на една страна, ту на друга, да се тресе и клати
заплашително. Ако продължаваше така, щях да започна да се сбогувам с
драгоценния си животец. Най-сетне
старческата му парализа някак попремина и самолетът бавно, бавно се приземи на
летището. А ние ни живи, ни умрели, побързахме да го напуснем. На ти тебе нация
техническа!
На летището обичайната пътническа суетня. Прави ми
впечатление едно огромно пано, което по-късно разбрах, че е реплика на
най-известната творба на техния най-известен художник – „Целувката” на Климт.
Както по-късно ще се окаже, Густав Климт и императрица Елизабет – Сиси, са
любимците на виенчани.
Тъй като летището се намира на 18 км. от града, решаваме да се придвижим с бързото влакче S7. Според информацията,
минава на всеки 30 минути. Докато обаче две-три българки преди нас се бореха с
апарата за билети и докато ние се доредим, изпущаме едното влакче и ще трябва
да чакаме следващото. Тъкмо моят гид да се ориентира в обстановката и да
начертае пътя, по който трябва да вървим до хотела. Идва следващото влакче,
натоварваме се, после метрото и слизаме на спирка Taubstummengasse.
Оказва се, че хотелът ни е на стотина метра от нея. Хотел Йохан Щраус е четиризвезден хотел от
веригата Kremslehner Hotels Wien. Стаята е просторна с необходимото
обзавеждане, но това което най-много ми допадна бяха леглата, които бяха
безкрайно удобни.
Оставяме багажа, вземаме си от рецепцията карта на града и еднодневни карти за
транспорта и нашият поход към сърцето на историческия център на Виена започва.
Най-близо е
църквата Karlskirche. Отиваме до там с метрото.
На излизане от него се виждат два
павилиона от двете страни. Построени са като станции близнаци за някогашния
виенския влак, през 1897 г. и са дело на Ото Вагнер. Направени от стомана и мраморни плочи, покрива над
арката на портата декориран със златни
орнаменти. Аз поне съм впечатлена. Време е за попълване на фотографския архив.
Пресичаме улицата и вече сме на едноименния площад. Църквата е една от най - внушителните барокови
църкви на Виена. Построена между 1715 и
1737 г. в чест на Карл Боромео – патрона
светец, борещ се срещу чумата. Император
Карл ІV възлага изграждането й на Фишер фон Ерлах, в знак на благодарност към
Бога за освобождаването на града от чумната епидемия от 1713 г.
Фасадата на църквата е взаимствана от класическата
архитектура и наподобява древногръцки храм
с шест колони. В триъгълния фронтон над тях, са изобразени сцени,
показващи страданията на виенчани по време на чумната епидемия, а най-горе е
статуята на светеца.
От двете страни на фасадата се издигат две величествени
колони, вдъхновени от древните римски колони на Траян и декорирани със сцени от живота на въпросния
светец. Скулптурите на два ангела пазят
стъпалата към храма. Според католическите вярвания Ангелът отляво символизира
Стария завет, този от дясната страна – Новия Завет. Входът е 5 евро.
Влизаме в църквата украсена с барокова пищност. В центъра
на главния олтар се издига мраморната
статуя на споменатия вече светец, отнасян в небесата върху облак сред ангели и
херувими.
Над тях греят златни лъчи,
символизиращи Светият дух. Стените са декорирани с огромни платна.
Но тъй като сме
в очакване на Възкресение, фигурата на Христос в центъра на олтара е покрита с
платно и не се вижда. Църковният амвон е украсен богато с позлатени декорации от гирлянди с
цветя.
Вземаме асансьора и се изкачваме до купола. Той целият е
украсен с фрески. Централната сцена изобразява Богородица начело на Светата
Троица, освобождаваща населението от чумата.
Има още една стълба, водеща до самия
купол, но оставям девойката да я щурмува, а самата аз присядам на една от
пейките, предвидливо разположени на площадката и се отдавам на съзерцание и
възхищение пред красотата, сътворена от
талантливите ръце на строители, ваятели и художници.
Отвън пред храма мъж с азиатски черти на лицето е изложил акварели със забележителностите на Виена. Докато се чудя кой ли вятър го е довял тук, той навярно подочул разговора ни, заговаря на руски. Докато разглеждам творбите му, които никак не са лоши, той ме осветлява, че е от бившите източни републики на СССР, което обяснява монголоидния му вид. Девойката ме оставя да се разговарям с художника, а тя снима през това време площада, градината пред църквата. Въпреки намалението, което ми предложиха заради старата българо-съветска дружба, реших да направя такава покупка по-късно. Сбогувам се с този човек, когото вятърът на горбачовата промяна е довял чак в този далечен град, и бързам да догоня моята водачка.
Вече крачим по една от най-известните и дълги виенски
улици – Рингщрасе.
От далече съзираме сградата
на Виенската oпера с нейната импозантна
фасада в нео-ренесансов стил. Строителството й започва през 1861 година и е дело на архитектите
Едуард ван дер Нюл и Аугуст ван Зигардсбург. Отваря врати през 1869 г. с
операта на Моцарт – „Дон Джовани“.
Великолепната каменна сграда е украсена с впечатляващи
бронзови статуи – алегорични образи на героизма, драмата, фантазията, комедията
и любовта.От двете страни на сградата има два фонтана, представящи два свята
- музиката, танца и играта вляво, а
сирената Лорелай поддържана от тъгата, любовта и мъстта-вдясно.
Пред операта младежи облечени в ливреи, предлагат билети
за оперни представления. Цените започват от 80 евро нагоре, но не толкова до
парите, колкото нямахме нагласата да влезем във Виенската опера с
туристическите си дрешки. Спомням си преди години, когато попаднах в театър
Киров в Ленинград и на балетен спектакъл в Прага, как по-голямата част от
жените бяха с дълги рокли. Не исках да си помисля как ще бъдат облечени
виенчанките. А и да си призная откровено не съм върл фен на оперното изкуство.
Продължаваме нататък. Ето я и сградата на двореца Албертина.
Днес е известна галерия
с колекции от графично изкуство, както и с творби на Климт и Дюрер. Решихме,
ако остане време, да я посетим, но за сега само снимаме скулптурната композиция в центъра на сградата. Сетне се
нареждаме на опашката за вурстчета, защото след шоколадовата бисквитка от самолета,
бяхме прегладнели. Поседнахме на стъпалата на галерията да си ги хапнем, като
другите събратя - туристи.
Докато похапваме
с апетит, зяпаме околните внушителни сгради като тази на хотел Сахер и потока
от хора, който се движи покрай нас.
Да вървим, да вървим, че времето лети!
Няма коментари:
Публикуване на коментар