В
НАЧАЛОТО БЕ….. ГАУДИ
Добро
утроооо, Барселона! Ето ни коафирани, издокарани, готови за поредната
среща с един нов, непознат град. И с тайната надежда, че в края на
пътуването си ще отнесем спомена за една поредна кратка, но силна любовна
история между нас и градът. Абе, направо изпечени любовчийки се оказахме!
А и
слънчицето ласкаво грее още от сутринта. Кой каквото ще да ми разправя югът си
е юг, ако и да сме в северната част на Испания. А аз както винаги не улучих
мярката. След климатичните изненади в Лисабон, този път се бях заредила със сака, блузи от всякакви
материи, шалове, и неизменното шлиферче. Страх лозе пази.
На
улицата вече цари оживление – забързани хора, поток от коли….обичайният шум на
събуждащия се град. Тъй като нощувките ни в хотела са без закуска, се оглеждаме
къде да пием кафе. След няколко крачки носовете ни подушват аромата на току-що
изпечени сладкиши. Разбираме, че идват от малко магазинче, където на място се
пекат такива ухаещи сладкарски изкушения, че просто няма как да го подминеш. И
това стана обичайната първа спирка от нашия маршрут. Както и малкото, кокетно BRACAFE,на отсрещната страна на
улицата, с неговото великолепно, силно, бразилско кафе. Вземаме и по
една бутилка вода за из път, и се отправяме към станция Фонтана, готови да
превземем и този прекрасен град!
Говоря
ви всички тези глупости, а ми е страх да си призная, че сърцето ми
е свито и неспокойно. Какво щях да
правя аз, в един град, който си е
в правото гордо да се афишира с най-големите модернисти от края на ХІХ и
началото на ХХ в. – в архитектурата Гауди, а в изобразителното изкуство Пикасо, Джоан Миро, и с оня хубавец със
засуканите мустачки и бастунчето. Но
моята мома като рекла: „Барселона, та Барселона!” И сега ръкавицата вече
е хвърлена и връщане назад няма.
Затова, решаваме да се хвърлим направо в
най-дълбокото – още първия ден започваме с Гауди и разбира се с катедрала
Саграда Фамилия. Тогава вече, или
старата филистерка щеше да продължава да твърди, че това са непонятни,
шутовски, невъобразими произведения на луди, превзети гении - нямащи нищо общо
с истински доброто старо изкуство - или творбите на Гауди, все пак, щяха да ме
покорят и направят своя почитателка…..
Отправяме
се към метростанция Фонтана. За целта първо тръгваме по улица Carolines.
И така както бодро си крачим, а аз както винаги зяпам
по балконите на хората, изведнъж……. се
заковавам на място. Сред гиздавите модерни сгради, пред нас грейва, във всички цветове, които Господ е създал, една достолепна старинна сграда с причудливи геометрични форми. С богато декорираните си прозорци и балкони, еркери, кулички, тя сякаш е излязла от кориците на книжка с приказки за вълшебни замъци и омагьосани принцеси. Това чувство се засилва от безмълвието и сънната тишина, които царят и в градината, и в сградата. Няма като че ли човешко присъствие и малкият замък сякаш е задрямал вековен сън. Следва бърза справка с картата и пътеводителя, за да разберем, че стоим пред Casa Vicens – първата самостоятелна работа на Гауди, разбира се. Значи, още не сме си показали носа от хотела, дето се вика, а творбите му вече започват да ни изкушават. И това ако не е предизвикателство! Ама как се е развихрил, да знаете, с тази негова страст към странното, зашеметяващото, необичайното. Буйната фантазия си е проличала още в тази сграда. Но тук, той все още е в крак с модното по това време увлечение към мавританското изкуство, поради което, сградата е в неомудехар стил.
-„ Хе-хе-хе, затова толкова много ти хареса, нали?“- шепти скептикът в мен.
Да се
опитам ли да ви я опиша с моите думи прости?
Този малък четириетажен замък с
три видими фасади е потънал в зеленина, а оградата му е досами тротоара на
улицата. Формата на някои от ъгловите му прозорци са в мавритански стил и
напомнят миниатюрни минарета. И това е, вече, само по себе си невероятно
красиво. На горните етажи има ъглови куполообразни кулички, и балкончета, от
които палаво наднича по някое херувимче. Не мога да откъсна поглед и от
филигранните железни балкончета, от
червеникавите тераси с белите колони.
Красиви железни решетки има и на прозорците на първия етаж. Не по-малко
впечатляващи са многоцветните фасади,
където се редуват в различни форми и големина бели и зелени плочки и топъл
кафяво- червеникав камък. Другаде, върху
белия или зелен цвят на плочките, ярко жълтеят изрисувани невени.
Когато започнало строителството на тази
екстравагантна лятна резиденция, поляните наоколо жълтеели с тези цветчета, и
това явно е привлякло вниманието на твореца. Между другото, собственикът на дома, бил фабрикант - производител на керамични плочки, което улеснявало изпълнението на дръзките фантазии на младия творец. Може би трябваше да започна първо с портата и
оградата, които са изработени от ковано желязо във вид на палмови листа. С една
дума старинна прелест и очарование, свенливо сгушена сред съвременните домове.
Сега,
по-важното е да установим има ли спяща красавица вътре. Но колкото и да се
взирахме, с надеждата да зърнем някакво човешко присъствие в къщата, или в
двора, не видяхме такова. От тогава, всеки ден - сутрин на път за метрото, и
вечер - прибирайки се от поредния
маратон, неизменно се спирахме пред Casa Vicens. Само една вечер видяхме един прозорец да свети и се мярна някаква фигура. А аз през цялото време не спирах да си мисля
каква е съдбата на тези хора, какво е чувството да живееш в такъв
исторически дом, какви страсти ги вълнуват, щастливи или нещастни са, макар да
живеят в такава достолепна старина. И си измислях всякакви шантави истории. Пак
се отплеснах……….Но, аз вече съм обнадеждена.
Няма коментари:
Публикуване на коментар