НАЙ-ГОЛЕМИЯ РЕЛИГИОЗЕН И КУЛТУРЕН ПАМЕТНИК
Вече сме се изправили пред Катедралата на Света Богородица
– De Kathedraal, която се издига величествено на площад Groen Plaats. Белгийците
я наричат още Либфрау. Билетите за възрастен са 5 евро, за студенти – 3 евро. Започва
нашата обиколка в този най-голям религиозен и културен паметник в Антверпен.
Антверпенската катедрала е
най-голямата в Ниските земи и една от най-красивите. През 10 век на това място имало
малък параклис в прослава на Богородица. След обявяването му за енорийска
църква през 1124 година, започва разширяването и превръщането й в романска църква.
През периода 1350-1520 г. малката романска църква постепенно е преустроена в
огромна готическа църква с пет странични крила, достигнали по-късно до седем и
с 125 колони.
Изисканият шпил на кулата
в готически стил, със своите внушителни 123
м., бил строен повече от 100 години. Нейният карийон е с 47 камбани.
Но и този шедьовър на брабантския готически стил не бил пощаден от историческите събития. През 1533 г. в нея избухва пожар. По-късно, през периода на иконоборството 1566-1581 г., интериорът й бил подложен на унищожение. Човеците никога не причиняват зло с толкова убеденост и фанатизъм, колкото когато го правят по силата на своите религиозни убеждения, нали? Но, въпреки бедите, в края на 18 в. църквата е възобновена в нео- класически стил, а в края на 20 в. започва реставрация на западната фасада, порталите и кулите, последвани от реставрация на интериора – нефа и хора.
Но и този шедьовър на брабантския готически стил не бил пощаден от историческите събития. През 1533 г. в нея избухва пожар. По-късно, през периода на иконоборството 1566-1581 г., интериорът й бил подложен на унищожение. Човеците никога не причиняват зло с толкова убеденост и фанатизъм, колкото когато го правят по силата на своите религиозни убеждения, нали? Но, въпреки бедите, в края на 18 в. църквата е възобновена в нео- класически стил, а в края на 20 в. започва реставрация на западната фасада, порталите и кулите, последвани от реставрация на интериора – нефа и хора.
Един от многобройните прекрасни параклиси |
Пристъпваме в блестящия
интериор, включващ просторен неф и странични параклиси.
Възхитителен е сложно
гравирания орехов амвон – едно пиршество от птици, дървета, текстилни гирлянди,
ангели, светци и символични фигури. Величествен, великолепен пример за
натуралистичен барок.
И тук съм впечатлена от органа. Този впечатляващ инструмент е построен тук през великолепния 17 век, от трима водещи скулптори.
В центъра на купола на църквата е изрисуван внушителния стенопис „Явяването на Богородица” от един от последните съвременници на Рубенс - художникът Корнелис Шут. Когато гледаш нагоре, оставаш с впечатление сякаш купола е отворен и божията майка се спуска от небесата.
Многобройни и великолепни са и витражите, и сред тях се откроява Бургундския прозорец, датиращ от 1503 г. На него са изобразени Филип и Хуана Кастилска с техните патрони - светци между тях.
И тук съм впечатлена от органа. Този впечатляващ инструмент е построен тук през великолепния 17 век, от трима водещи скулптори.
В центъра на купола на църквата е изрисуван внушителния стенопис „Явяването на Богородица” от един от последните съвременници на Рубенс - художникът Корнелис Шут. Когато гледаш нагоре, оставаш с впечатление сякаш купола е отворен и божията майка се спуска от небесата.
Многобройни и великолепни са и витражите, и сред тях се откроява Бургундския прозорец, датиращ от 1503 г. На него са изобразени Филип и Хуана Кастилска с техните патрони - светци между тях.
Но най-голямата забележителност на катедралата е, че тук са
няколкото шедьовъра изрисувани от Рубенс – четири мащабни и впечатляващи платна.
„Явяването на Богородица” геният рисувал през 1625-1626 г. за новия главен олтар на църквата. Ярките, живи цветове засилват композиционното динамично движение.
„Разпъването на Христос” била рисувана за друга църква, но е купена през 1816 г. от Катедралата. В творбата се чувства осезателно италианското влияние.
И най-вече тук е забележителният триптих „Свалянето от кръста”. Добре балансираните и хармонични пропорции на образите, техните изразителните характери и умерените цветове показват гениалната сила на твореца.
За гробницата на фамилията Плантин Моретус, Рубенс пресътворява темата „Възкръсването на Христос”. Освен Синът Божий, в двата края са изрисувани и патроните светци на поръчителите на платното.
„Смъртта на Богородица” –
това платно, изрисувано над олтара е дело на друг съвременен художник на Рубенс
– Абрахам Матисенс. Тази творба показва Богородица в центъра - като патрон на църквата и представя няколко епизода
от живота й. Това е не само духовен
храм, но и истински музей на изобразителното изкуство.
Дори да сте само за ден в
този град, като нас, непременно трябва да видите тази църква.
А ние да вървим
по следите на историята на Антверпен.
Няма коментари:
Публикуване на коментар