сряда, 11 февруари 2015 г.

АНТВЕРПЕНСКАТА КАТЕДРАЛА СВЕТА БОГОРОДИЦА



                   НАЙ-ГОЛЕМИЯ РЕЛИГИОЗЕН И КУЛТУРЕН ПАМЕТНИК


Вече сме се изправили пред Катедралата на Света Богородица – De Kathedraal, която се издига величествено на площад Groen Plaats. Белгийците я наричат още Либфрау. Билетите за възрастен са 5 евро, за студенти – 3 евро. Започва нашата обиколка в този най-голям религиозен и културен паметник в Антверпен.



Антверпенската катедрала е най-голямата в Ниските земи и една от най-красивите. През 10 век на това място имало малък параклис в прослава на Богородица. След обявяването му за енорийска църква през 1124 година, започва разширяването и превръщането й в романска църква. През периода 1350-1520 г. малката романска църква постепенно е преустроена в огромна готическа църква с пет странични крила, достигнали по-късно до седем и с 125 колони. 

 Изисканият шпил на кулата в  готически стил, със своите внушителни 123 м., бил строен повече от 100 години. Нейният карийон е с 47 камбани.

Но и този шедьовър на брабантския готически стил не бил пощаден от историческите събития. През 1533 г. в нея избухва пожар. По-късно, през периода на иконоборството 1566-1581 г., интериорът й бил подложен на унищожение. Човеците никога не причиняват зло с толкова убеденост и фанатизъм, колкото когато го правят по силата на своите религиозни убеждения, нали?  Но, въпреки бедите, в края на 18 в. църквата е възобновена  в нео- класически стил, а в края на 20 в. започва реставрация на западната фасада, порталите и кулите, последвани от реставрация на интериора – нефа и хора.
Един от многобройните прекрасни параклиси

Пристъпваме в блестящия интериор, включващ просторен неф и странични параклиси.
Добавете надписвъзхитително богато украсен орехов амвон
 Възхитителен е сложно гравирания орехов амвон – едно пиршество от птици, дървета, текстилни гирлянди, ангели, светци и символични фигури. Величествен, великолепен пример за натуралистичен барок.
И тук съм впечатлена от органа. Този впечатляващ инструмент е построен тук през великолепния 17 век, от трима водещи скулптори.

В  центъра на купола на църквата е изрисуван внушителния стенопис  „Явяването на Богородица” от един от последните съвременници на Рубенс - художникът Корнелис Шут. Когато гледаш нагоре, оставаш с впечатление сякаш купола е отворен и божията майка се спуска от небесата.
Многобройни и великолепни са и витражите, и сред тях се откроява Бургундския прозорец, датиращ от 1503 г. На него са изобразени Филип и Хуана Кастилска с техните патрони - светци между тях.

    
Но най-голямата  забележителност на катедралата е, че тук са няколкото шедьовъра изрисувани от Рубенс – четири мащабни и впечатляващи платна.


„Явяването на Богородица” геният рисувал през 1625-1626 г. за новия главен олтар на църквата. Ярките, живи цветове засилват композиционното динамично движение.


„Разпъването на Христос” била рисувана за друга църква, но е купена през 1816 г. от Катедралата. В творбата се чувства осезателно италианското влияние.


И най-вече тук е забележителният триптих „Свалянето от кръста”. Добре балансираните и хармонични пропорции на образите, техните изразителните характери и умерените цветове показват гениалната сила на твореца.


За гробницата на фамилията Плантин Моретус, Рубенс пресътворява темата „Възкръсването на Христос”. Освен Синът Божий, в двата края са изрисувани и патроните светци на поръчителите на платното.

   
„Смъртта на Богородица” – това платно, изрисувано над олтара е дело на друг съвременен художник на Рубенс – Абрахам Матисенс. Тази творба показва Богородица в центъра -  като патрон на църквата и представя няколко епизода от живота й.  Това е не само духовен храм, но и истински музей на изобразителното изкуство. 



Дори да сте само за ден в този град, като нас, непременно трябва да видите тази църква.


А ние да вървим по следите на историята на Антверпен.

   

Няма коментари:

Публикуване на коментар