КРАЯТ
НА НИДЕРЛАНДСКАТА ПРИКАЗКА
Както обикновено, аз първа се надигам от леглото и бързам да отида до прозореца, за да добия представа какво е времето. Небето е покрито с оловносиви облаци и духа доста силен вятър, ако се съди по клоните на дърветата. А днес завършва приключението Амстердам. Приготвяме сутрешният си тоалет и поемаме за последен път на обиколка из града. Зад нас остава високата сграда на Heineken Experience Amsterdam /дори и него не посетихме, дето е на една ръка разстояние от хотела ни, уви!/. Продължаваме по улицата, на която е хотел Ирис, където закусваме. Заредени с достатъчно витамини и въглехидрати сме готови за последния поход.
Както обикновено, аз първа се надигам от леглото и бързам да отида до прозореца, за да добия представа какво е времето. Небето е покрито с оловносиви облаци и духа доста силен вятър, ако се съди по клоните на дърветата. А днес завършва приключението Амстердам. Приготвяме сутрешният си тоалет и поемаме за последен път на обиколка из града. Зад нас остава високата сграда на Heineken Experience Amsterdam /дори и него не посетихме, дето е на една ръка разстояние от хотела ни, уви!/. Продължаваме по улицата, на която е хотел Ирис, където закусваме. Заредени с достатъчно витамини и въглехидрати сме готови за последния поход.
Преминаваме по широкия мост над река Амстел, поспираме за първите серии снимки пред монументалната сграда на Amstel Hotel,
и все така покрай широката река,
стигаме до сградата на музея Hermitage Amsterdam.
Кафявата тухлена сграда в
класически стил, се издига на брега на
Амстел от 1681 г., но от 2009 г. става филиал на санктпетербургския Ермитаж.
Има две големи изложбени зали и други по-малки изложбени стаи. Постоянната
изложба е на тема Нидерландско-Руски връзки.
Но ние сме тук, най-вече, заради временната изложба с картини на Ван Гог. Както
стана дума вече, музеят на Ван Гог е в
подготовка за честване на 160- годишнината на художника и е закрит. Слава богу,
в Ермитажа предвидливо са изложили най-известните
творби на Ван Гог, бележещи най-важните етапи в неговото творчество.
Заради музея Рийкс и изложбата на Ван Гог, трябваше да се съобразяваме с датите на пребиваването ни в Амстердам. Благодарение на интернет, узнахме, че Рийкс музеят е отворил вратите си буквално дни преди пристигането ни, а временната изложба на Ван Гог в Ермитажа, изтичаше след седмица. То иначе, не знам, дали изобщо, бих тръгнала по този маршрут. Но днес съм щастлива, че видяхме и тези две страни. Както и да е.
Преминаваме с картите през пропуска, вече уверено и без страх, взимаме няколко
брошури, и ето най-сетне, тъй дълго лелеяната
среща с Ван Гог на неговата земя. След малко щях да видя картините на гениалният творец - този недодялан, неугледен и необуздан човек,
толкова самотен и тъжен, но с дълбок вътрешен живот, и с тази негова ненаситна жажда
и стремеж към абсолютното.
Вече сме пред неговият шедьовър от нидерландския период - „Селяни ядат картофи”/1885/. Тук палитрата му е все още с тъмни землисти цветове, в унисон с времето в Северен Брабант и тежкият живот на селяните там.
Заради музея Рийкс и изложбата на Ван Гог, трябваше да се съобразяваме с датите на пребиваването ни в Амстердам. Благодарение на интернет, узнахме, че Рийкс музеят е отворил вратите си буквално дни преди пристигането ни, а временната изложба на Ван Гог в Ермитажа, изтичаше след седмица. То иначе, не знам, дали изобщо, бих тръгнала по този маршрут. Но днес съм щастлива, че видяхме и тези две страни. Както и да е.
ДВОРА НА МУЗЕЯ. |
Вече сме пред неговият шедьовър от нидерландския период - „Селяни ядат картофи”/1885/. Тук палитрата му е все още с тъмни землисти цветове, в унисон с времето в Северен Брабант и тежкият живот на селяните там.
Когато през 1885 г. напуска
Белгия и Холандия и заминава в Париж, постепенно под влияние на импресионистите
палитрата му започва да изсветлява, появяват се и елементи на поантализъм.
Силно повлиян е и от японското изкуство, много популярно през този период в
Париж. Стоим пред картините „Портрет на
татко Танги”, „Мелница в Галет” от това време.
Но най-зрелият му период е времето в Прованс. Художникът вече е оформил свой собствен стил - типичните негови ярки жълти цветове, както и цветовата символика. И пред погледа ни се редят неговите прословути „Слънчогледи”, един от многобройните му автопортрети, портретите „Зуавът”, „Пощальонът”- изпълнени с неговият уникален експресивен стил. Следват „Жълтата къща”, стаята му, както и неговите пейзажи от околностите на Арл, Оверн, Сен Мари, в които той намира душевен мир и сила. Дълго се любуваме на светлата „Вишнева градина”, нежната ”Бадемов цвят”, последвани от драматичната, страховито въздействаща „Житна буря под бурно небе” с тъмното, мрачно небе и с хълмистите ниви наоколо. Дълго и ненаситно стояхме пред всяко платно с огромно вълнение.
Но най-зрелият му период е времето в Прованс. Художникът вече е оформил свой собствен стил - типичните негови ярки жълти цветове, както и цветовата символика. И пред погледа ни се редят неговите прословути „Слънчогледи”, един от многобройните му автопортрети, портретите „Зуавът”, „Пощальонът”- изпълнени с неговият уникален експресивен стил. Следват „Жълтата къща”, стаята му, както и неговите пейзажи от околностите на Арл, Оверн, Сен Мари, в които той намира душевен мир и сила. Дълго се любуваме на светлата „Вишнева градина”, нежната ”Бадемов цвят”, последвани от драматичната, страховито въздействаща „Житна буря под бурно небе” с тъмното, мрачно небе и с хълмистите ниви наоколо. Дълго и ненаситно стояхме пред всяко платно с огромно вълнение.
Сред картините са изложени и
една част от огромната му кореспонденция с Тео - любимият му, всеотдаен брат, и
с други творци. Първата причудливост е, че те са изпълнени с рисунки. На второ
място - в тях е залегнало неговото верую за творчеството му. Колко
жалко, че признанието за неговия талант не пристига приживе при него. По ирония
на съдбата, днес творбите му са сред най-скъпо продаваните, уви! Тук снимането беше забранено и ние спазихме правилата, уви!
На излизане хвърлихме един поглед и на постоянната изложба. От нея всъщност
разбрахме, че кралица Беатрикс има далечна роднинска връзка с Петър Първи. Експозицията
съдържа портрети на Петър Велики, на членове на царската фамилия и на руски благородници, военни униформи от царско
време, и старинни оръжия.
Накрая в сувенирния магазин купихме кубче Рубик, на което при правилна подредба се виждат няколко от картините на Ван Гог.
Накрая в сувенирния магазин купихме кубче Рубик, на което при правилна подредба се виждат няколко от картините на Ван Гог.
От там, пресичаме мостчето Blauw-brug
и тръгваме по улица Амстел.
Скоро се озоваваме на брега на р.Сингел, където между площадите Muntplein и Koningsplein от 1862 г. се намира Пазарът за цветя - Bloemen markt.
Пообиколихме павилиончетата отрупани с кошници и вази с разноцветни рози, гербери, лалета, лалета лалета... и луковици за лалета. Но аз нали не съм запалена градинарка и луковици не си купих.
Аз оставам в църквата, тя да намери най-бързият
начин да отиде до хотела, и да ме търси тук. Щастлива съм, че църквата
Св.Франциск е на йезуитите, защото знам
че ще е много пищна и богато украсена.
Така и се оказа – в главния олтар има великолепен позлатен полиптих, амвонът е с
красива дърворезба, а стените са украсени с нежни светли цветове, със специфичен
холандски стил. В нефа са наредени пейки, които скоро започват да се изпълват с
хора. Падрето и то се явява на сцената – явно ще има служба. Ами, ще преживеем
и една католическа меса, колко му е.
От опита ми при обикалянето на многобройните католически църкви знам, че службата е към края си, щом една от енориашките тръгне с кесията да събира благодеяния от присъстващите. Подпомагам братята католици с няколко евра. Последва процесия пред падрето, да ги благославя, и да им дава от тяхната нафора. Свърши и тази процедура. После започнаха един друг да си честитят ли, да си искат прошка ли, не знам, но мъжът пред мене се обърна и след като се ръкувахме, той ми каза нещо на холандски, аз измърморих нещо си, което трябваше да мине за прошка или благословия. Последваха го и съседките ми на пейката. Ритуалът се повтори и аз продължих да ръкостискам и мърморя нещо под носа си, да не развалям сценария. После нали са холандци и са делови хора, започнаха да се разотиват, за разлика от португалците, които дълго и томително се молят, приклякат. Останала сама не ми оставаше нищо друго освен да обикалям и снимам, снимам, снимам из църквата.
Най-сетне, когато вече бях
изчерпала търпението си, девойката се появи запъхтяна. Поотдъхна си, поцъка с
език и тя пред красотите католически, и тръгваме. Така и така подхванахме пак
религиозната нишка, девойката отбелязва, че наблизо има площадче, където е
амстердамския Бегинхоф / BEGIJNHOF/.
Точният адрес е Nieuwezijds
Voorburgwal,373. И макар че, според пътеводителите, трябваше много да се
възторгвам от красотите там, не мога да кажа, че беше кой знае какво вълнуващо
приключение нито в Брюж, нито в Антверпен. Но така и така ни е по пътя, да
надзърнем все пак.
Амстердамският Бегинхоф е създаден през 1346 г. Както и
другаде, и той представлява комплекс от старинни къщи, в типичния холандски
стил, повечето с фасади от 17-18 век. От пътеводителя узнаваме, че тук се
намира една от двете, все още останали дървени къщи в града.
И тук никакъв признак на живот не се забелязва в къщите. Иначе, дворът е добре поддържан и потънал в разцъфтели храсти. Има и малък параклис. В сравнение с другите, като че ли този Бегинхоф беше най-прелестното кътче. Поразходихме се из двора, заедно с неколцината други посетители, поснимахме и хукнахме нататък по плана.
И тук никакъв признак на живот не се забелязва в къщите. Иначе, дворът е добре поддържан и потънал в разцъфтели храсти. Има и малък параклис. В сравнение с другите, като че ли този Бегинхоф беше най-прелестното кътче. Поразходихме се из двора, заедно с неколцината други посетители, поснимахме и хукнахме нататък по плана.
Докато вървяхме по уличките, попаднахме на двама весели музиканти със старинна
латерна, която огласяше съседните улици. Отчетохме се и ние със своята парса,
която единият от тях настоятелно събираше със своята шапка.
Сетне видяхме един
хранителен магазин и се изкушихме да влезем. Оказа се, че предлагат
изключително и само холандско сирене или
кашкавал, не знам точно. По- важното е, че имаше невероятно количество
разнообразни сортове от този продукт. Освен това клиентът можеше да дегустира от изложените продукти. Боже, колко
видове! А другият продукт, който продаваха в този магазин бяха разнообразни
сосове. Не устояхме на тези вкусотии и решихме да си купим и за нас, и за
приятели, и дори за младежа. Решихме, че за разлика от него, който задоволи
нашата потребност от духовна храна, ние на свой ред можем да добавим към
подаръка, който му бяхме купили и насъщна храна. Когато му връчвахме подаръците
той сподели, че не е опитвал от тези сосове и сирена /кашкавал/ досега. А това
истински ни зарадва.
Стига толкова
сантименталности. Да хапнем. Влизаме в едно италианско ресторантче и с
нетърпение си поръчваме салати и стек с гъбен сос, полят с по една халба бира.
И каква стана тя – във всякакви ресторанти влязохме, само холандска национална кухня не вкусихме, за жалост.
От там, решаваме да установим, ще я видим ли най-сетне отворена тази църква –St.Nicolaas-kerk.
Разгеле, този път успяваме да влезем вътре. Както вече споменах, намира се
срещу централната ж.п.гара, и принадлежи на бенедектинския орден.
Не е много
голяма, но като всяка църква е впечатляваща, но не чак толкова, че да идваме за
трети път. Правим няколко снимки и излизаме. Отправяме се към Старата църква,
която е сравнително близо. Тъкмо се приготвях да купя билети, когато моята водачка
реши да провери дали важат и тук картите. Оказа се, че можем да се възползваме
от тях, защото тя се води исторически
паметник.
DE OUDE KERK - както я наричат холандците - се намира на
едноименен площад, в квартала на червените фенери. Тя е най-старият паметник в
града. Изградена е в началото като малък дървен параклис, в малкото рибарско
селище на брега на река Амстел, където рибарите идвали да се помолят за
благополучното си завръщане. Използвана е и като място където плетели мрежите
си и подготвяли корабните си платна. Била е и място, където търговците се
срещали, за да обменят стоката си. А някога Христос ги гонел от храма, казват.
Когато градът се разраства, става любимо място за среща на пилигрими, особено след 1345 г. и обявяването на Амстердамското чудо, /виж за това чудо нямам информация/ а църквата придобила прозвището си „дневната на Амстердам”. Практични хора, няма що.
Но тя е и първата патриаршеска църква. Строителството на каменната сграда започва през 1213 и продължава до 1306 г., когато е осветена от епископа на Утрехт. По-късно страничните крила били удължени и образували полукръг около хора, а северният и южният трансепт били присъединени към основното тяло. Така църквата приела формата на кръст като типична романска църква. Има три нефа, като централният е просторен. За жалост по време на Реформацията, интериорът на църквата бил унищожен. Статуите на светците разбити, скъпоценната утвар открадната или претопена, фреските унищожени. Включително и олтарът, където имало стенописи от големия ренесансов художник Ян Сорел. Иначе, таванът на църквата е с най-големият запазен средновековен дървен свод в Европа. Запазени са и красивите резбовани кресла от хора, както и прекрасните витражи изработени от Питер Аертс, представящи сцени от „Смъртта на божията майка”. През Златния век в нея се извършвали свадби и погребения на личните граждани на Амстердам. Затова и Рембранд сключил брак в нея, със своята любима жена Саския. Тя била и погребана тук.
Един от нефовете на църквата.Вижда се и старинния дървен свод. |
Когато градът се разраства, става любимо място за среща на пилигрими, особено след 1345 г. и обявяването на Амстердамското чудо, /виж за това чудо нямам информация/ а църквата придобила прозвището си „дневната на Амстердам”. Практични хора, няма що.
Един от прекрасните витражи |
Но тя е и първата патриаршеска църква. Строителството на каменната сграда започва през 1213 и продължава до 1306 г., когато е осветена от епископа на Утрехт. По-късно страничните крила били удължени и образували полукръг около хора, а северният и южният трансепт били присъединени към основното тяло. Така църквата приела формата на кръст като типична романска църква. Има три нефа, като централният е просторен. За жалост по време на Реформацията, интериорът на църквата бил унищожен. Статуите на светците разбити, скъпоценната утвар открадната или претопена, фреските унищожени. Включително и олтарът, където имало стенописи от големия ренесансов художник Ян Сорел. Иначе, таванът на църквата е с най-големият запазен средновековен дървен свод в Европа. Запазени са и красивите резбовани кресла от хора, както и прекрасните витражи изработени от Питер Аертс, представящи сцени от „Смъртта на божията майка”. През Златния век в нея се извършвали свадби и погребения на личните граждани на Амстердам. Затова и Рембранд сключил брак в нея, със своята любима жена Саския. Тя била и погребана тук.
Докато обикаляхме из църквата, прочетохме част от описанията за интересната многовековна история на църквата, от големи платна по стените. Сега с удоволствие споделям с вас наученото.
Външната фасада на църквата |
През остатъка на деня
решаваме да се поразходим безцелно. И така от улица на улица, и от канал до канал,
стигнахме близо до впечатляващата сграда на МЕМО – Научния и технологичен музей
с екстравагантната сграда, но тук аз се заинатих, и не пожелах да го посетим. Накрая се отправяме за среща с младежа, за да му върнем картите и да му благодарим. Връчваме му подаръка и се разделяме с прегръдки.
Последни снимки край един от безбройните канали |
Лека нощ, Амстердам!
Няма коментари:
Публикуване на коментар