С Т А Р
А П Р А Г А
Прага е един от старинните и интересни градове в Европа.
Камъните му са пропити с история и романтика; всяко от предградията му трябва да е било бойно поле.
Това е градът, в
който се е зародила Реформацията и се наченала Тридесетгодишната война. Затова
решаваме от Вацлавске намнести да се
насочим по улицата, която ще ни отведе
на Старомнестке намнести /старият градски площад/.
Първо преминаваме през
покрит пасаж, в който са наредени едно до друго малки кокетни магазинчета и в
края му се открива площада. А той прелива от туристи.
Повечето са скупчени пред Кулата с астрономическия
часовник, защото на всеки кръгъл час камбаните й започват да звънят,а на върха
на кулата се отварят две малки прозорчета и
12 дървени фигурки започват да се въртят бавно около часовника.
Това е едно от
най-забележителните места и притегателен център за туристите. Девойката обаче не
беше изненадана, защото още от детските си години беше разглеждала картичката с
движещите се фигурки, която си бях купила от Прага тогава. А тя беше направена
така, че да можеш да движиш тези фигурки.
Часовникът показва и движението на планетите около земята, слънцето и луната, чрез знаците на зодиака. Освен фигурките на светци, които се явяват, отстрани има и други фигури, сред тях и онази с косата. Украсен е с картини от Йозеф Манес. Поспираме и ние, въртим вратовете докато се изредят тези дванадесет светии, като не спираме да снимаме…..
От там отиваме на Стария площад /Старомнестке намнести/ -
сърцето и душата на този град.
През 11 в. и тук е имало пазар, като във всеки
средновековен град. През 1338 г. Джон Люксембургски дава съгласието си пражани
да си построят тук Кметството.
В центъра на площада се издига мемориалът на Ян Хус –
чешкият борец за радикализиране на църквата, изгорен на кладата през 1415 г. До
него през тези дни беше издигната естрада, където се редуваха рокаджийски банди.
И тук не липсваше великденската украса и базара, където скарите димяха и се лееше бира.
От всички
страни мястото е заградено от сгради – една от друга по-красиви и впечатляващи.
Тук се издига и готическата църква Богородица пред Тин.
Задната фасада на църквата |
Решаваме преди да
продължим, първо да похапнем в ресторанта на площада, който се намира пред
църквата и затова носи името U TYNA.
Сядаме на една от масичките пред
заведението. Смятам да запозная щерката с чешката кухня и поръчвам гулаш с кнедли и от бирата на
заведението – Черновар тъмна. Започваме дегустацията. Както и очаквах девойката
не е очарована от кнедлите, но аз си похапвам сладко, сладко като отпивам и от
биричката си.
Заситили глада се
надигаме и поемаме по една от уличките, към другата историческа забележителност
на Прага – Карловият мост.
Първо виждаме готическата Староградска кула, която
се извисява пред моста, а сетне и него.
Този впечатляващ готически мост
свързващ Стария град със замъка Храдчани и двата бряга на река Вълтава е построен
1357-1402 г. от Петер Парлерж.
Той
построява този виадукт, който да замести неговия предшественик – средновековен еврейски мост. Отличителната черта на моста е
галерията от 30 статуи, които се извисяват на него – светци и религиозни
фигури, поставени на него от 1683 г. Сред тях е и скулптурната композиция със
статуите на двамата славянски просветители – Св.Св. Кирил и Методий. И това го
прави неповторим.
Когато стъпихме на него се оказахме заобиколени от плътна
тълпа туристи, движеща си в двете посоки.
Многобройни художници изложили творбите си и улични музиканти допълват картинката. Опитваме все пак да снимаме прекрасните гледки, които се откриват от двата бряга и бавно се придвижваме напред.
Стигаме края на моста където се извисява Малостранската
кула.
Зад нея се простира квартал Мала страна, което значи, Малкия квартал. И който,
въпреки наводненията, пожарите и войните през вековете, все така си оставал там
- на левия бряг на реката.
Продължаваме по тесните криволичещи улички, по които
някога се препускали през глава слепият Жижка и свободолюбивият Валдщайн, ту са
били задръствани от легионите на Сигизмунд, преследвани от безмилостно сеещи
смърт таборити.
Излизаме на старинната уличка Мостецка и скоро се озоваваме на Малостранския площад. Някога станал свидетел на революции и екзекуции, както често се е случвало на всеки средновековен площад, днес той е изпълнен с радостната, шумна, възторжена тълпа от туристи.
Тук посядаме за малко, за да си хапнем чешки тестен сладкиш с
мъчно произносимото име трделник.Излизаме на старинната уличка Мостецка и скоро се озоваваме на Малостранския площад. Някога станал свидетел на революции и екзекуции, както често се е случвало на всеки средновековен площад, днес той е изпълнен с радостната, шумна, възторжена тълпа от туристи.
Скоро съзираме барокова сграда на църква, която не ни дава сърце да подминем. Кратката справка с неотлъчния ни спътник – пътеводителя – ни информира, че това е църквата Св.Никола /Св.Миколаш/. Йезуитите построили тази изумително красива барокова църква в началото на 18 в.
Дело е на бароковите архитекти –
баща и син Кристоф и Килиан Динтзенхофер.
Влизаме вътре, плащаме билетчета и
само срещу 2 евро можем на воля да разглеждаме и снимаме /най-вече/ поразяващия
интериор на тази църква – изящни резби, великолепни мраморни статуи, фрески,
платна с библейски сцени.
Ами амвона, а главния
олтар – истинско празненство за духа! Струва ми се, че е една от най-пищните
барокови църкви, които сме срещали до сега.
А сетне започва изкачването на стъпалата по хълма.
Пражкият
замък, построен тук от принц Борживой, през 9 век и близката катедрала, са
известни под името Храдчани.
Великолепният замък е и исторически трон на чешката
земя. Първоначално принцът построява
дървена крепост с изглед към реката, която става средище на династията
Пршемислид. По-късно този замък става средище и на Свещената Римска империя.
По-голяма част от него е построен отново през 16 век като великолепна ренесансова
и барокова сграда, каквато я виждаме днес. В наши дни тук е президенството на Чешката република.
Най-сетне изкачваме хълма. Любуваме се на замъка, на
комплекса Лорето в далечината, на железните порти, с огромни статуи върху тях, където
стоят на стража чешки гвардейци, снимани от тълпите туристи.
Преминаваме през
портите и вече сме в двора.
Минаваме през информацията, купуваме си билети и
заставаме пред портите на храма.
Аз – отново след 30 години, и все така
трепетно пристъпваща към градиозната готическа катедрала Св.Вит. Тук е мястото
да ви преразкажа това, което научихме от
нашия многознайко – пътеводителя ни - за
дългата й, драматична история. Ако ви е
интересно, де. И така…
Принц Вацлав I
решава да построи тук на това езическо място за поклонение - ротонда, наричайки я Св.Вит. През 1344 г.
когато Прага е обявена за архиепископия започва строителството на катедралата.
Първият й строител скоро умира и Карл IV възлага на известния по това време немски строител Петер
Парлерж, работата по строителството й.
По време на хусистката война работата отново е спряна и едва през 1929
г. катедралата е окончателно завършена. Както става ясно твърде дебело
многовековно досие. Ама какъв резултат…
Докато снимаме огромните порти с многобройни библейски сцени, фронтона над тях със сцени от Голгота, огромната ажурна розетка, камбанариите, дочуваме до нас двама българи да си хортуват: „Какво да й гледаме черква като черква.“ Така де! Е, да, ама не!
Влизаме вътре. Ето в този момент сякаш времето спря. Тръгваме
през безкрайния неф под готическия свод, взираме се в ажурността на високите
надкорабни прозорци и трифории, параклисите от двете страни на нефа.
Параклисът на Св.Вацлав в нео-готически стил е от
времето, когато е построена ротондата и
в него е гроба на светеца. Някои от фреските
там представят сцени от Страстите Христови, а ниската част на стената е
оградена от 1300 полускъпоценни камъка. Крал Вацлав II поръчва фреските в горната част да
изобразяват сцени от живота на Св.Вацлав, в чест на коронацията на неговия син
Лудвик. Тук са и регалиите на Бохемия.
В новият параклис на архиепископа прозорците са с
многоцветни витражи изографисани в стил Арт Нуво от Алфонс Муха и изобразяват
сцени от живота на славянски светци.
В Кралската крипта са погребани някои от чешките владетели
Друга забележителност е гроба на Св Йоан Непомук.
Среброто за този 1680- килограмов ковчег идва от бохемския миньорски град Китна
Хора. Навярно заради това, вляво от
гроба се издигат статуи на миньори.
Не могат да се опишат и изброят всички тези прекрасни творби на архитектурното, ваятелско и изобразително изкуство - красотата и изяществото на главния олтар в готически стил, амвона, многобройните реликварии,
стенописите,
прекрасния орган.
Докато съзерцавах всичко това душата ми се беше изпълнила с
толкова много прекрасно чувство на спокойствие, чистота и възхита пред тези
великолепни човешки творения.
Излизаме от църквата и продължаваме обиколката си.
Встрани се намира Златният Портал със своята тройно сводеста аркада.
Първоначално това е бил централният портал на църквата. Тук в Главната кула се
намира 18-тонна камбана, датираща от 1549 г., която пражани кръстили Сигизмунд.
Казват, че за да започне да звъни в
празнични дни, са нужни усилията на четирима здравеняци.
Обикаляме многобройните зали - стаята
декорирана с кралските гербове, залата с кралския трон, където краля сядал по
време на заседанията.
Отдясно на трона сядал архиепископа, отляво бохемските благородници. Тук виждаме портрети на Мария Тереза, съпруга й, и други австрийски императори.
Следва вацлавския салон. В източната му част се е намирал кралския параклис Вси светии. Петер Парлерж го построява в готически стил по подобие на Светия параклис в Париж, но след пожар през 1541 г. е преустроен в ренесансов стил. По стените има части от стенописи.
Отдясно на трона сядал архиепископа, отляво бохемските благородници. Тук виждаме портрети на Мария Тереза, съпруга й, и други австрийски императори.
Следва вацлавския салон. В източната му част се е намирал кралския параклис Вси светии. Петер Парлерж го построява в готически стил по подобие на Светия параклис в Париж, но след пожар през 1541 г. е преустроен в ренесансов стил. По стените има части от стенописи.
Ето и Канцеларията на Бохемия. Това е залата, в която по време на хусистката
война, през 1618 година, повече от стотина протестантски благородници нахлуват
в Стария Кралски замък и изхвърлят през прозореца двама от мразените
католически управители и техните
секретари.
За тяхно щастие паднали в купчина тор, колкото и неблагородно да звучи, и това ги спасило от смъртта. За да не е толкова безславна случката за тях, католиците започнали да разказват, че намесата на ангел ги е спасила.
За тяхно щастие паднали в купчина тор, колкото и неблагородно да звучи, и това ги спасило от смъртта. За да не е толкова безславна случката за тях, католиците започнали да разказват, че намесата на ангел ги е спасила.
От там по тясно сводесто стълбище се озоваваме в
Базиликата Св.Георги /Св.Иржи/ построена от принц Вратислав през 921 година.
Параклисът Св.Вацлав в нея, е декориран със старинни стенописи от 16 в. със сцени из живота на Св.Людмила.
И накрая остана Златната уличка със старинните колоритни къщички, построени някога до стените на старинния замък и принадлежали предимно на златари.
Уличката и къщичките на нея ми се сториха много по-малки от онова, което виждах в спомените си, но такива неща върши паметта.
Разминаването беше затруднено, защото уличката е твърде тясна, а туристите много.
По някое време изгубих девойката и продължих сама, докато стигна до края на уличката. Там я изчаках.
Параклисът Св.Вацлав в нея, е декориран със старинни стенописи от 16 в. със сцени из живота на Св.Людмила.
И накрая остана Златната уличка със старинните колоритни къщички, построени някога до стените на старинния замък и принадлежали предимно на златари.
Уличката и къщичките на нея ми се сториха много по-малки от онова, което виждах в спомените си, но такива неща върши паметта.
Разминаването беше затруднено, защото уличката е твърде тясна, а туристите много.
По някое време изгубих девойката и продължих сама, докато стигна до края на уличката. Там я изчаках.
В мрачната кула носеща името на чешкият Робин Худ – Далибор, който бил пленен и
станал първия затворник в нея, само надзърнахме, преситени вече от впечатления.
Напущаме Храдчани. Този път обаче се спускаме от хълма
преминавайки през Манешов мост, за да преминем на десния бряг на Вълтава.
Този мост е успореден на Карловия мост и това ни дава възможност да правим още снимки на този най-известен пражки мост и истински красавец.
Този мост е успореден на Карловия мост и това ни дава възможност да правим още снимки на този най-известен пражки мост и истински красавец.
Стъпили на брега на реката се озоваваме пред внушителна
красива сграда в неоренесансов стил - Галерия Рудолфинум.
Окръглената й фасада е с многобройни скулптури на покрива. Пред входа е монументалната статуя на Музиката. Рудолфинум носи името на патрона си – Кронпринц Рудолф. Приютила е под покрива си Чешката филхармония. Има и Галерия на изкуството със съвременно изкуство. След като се насладихме на красивата й архитектура продължаваме в посока към Площада на стария град.
А там великденската веселба продължава – скарите димят, бирата се лее, туристите се тълпят, музикантите на естрадата продължават да дерат гърла.
Окръглената й фасада е с многобройни скулптури на покрива. Пред входа е монументалната статуя на Музиката. Рудолфинум носи името на патрона си – Кронпринц Рудолф. Приютила е под покрива си Чешката филхармония. Има и Галерия на изкуството със съвременно изкуство. След като се насладихме на красивата й архитектура продължаваме в посока към Площада на стария град.
А там великденската веселба продължава – скарите димят, бирата се лее, туристите се тълпят, музикантите на естрадата продължават да дерат гърла.
Включваме се в празничната суетня и решаваме да опитаме
от вкусните чешки вурстчета. Все така пикантни както едно време. Позаситили
глада решаваме все пак да се отдадем малко и на духовна храна.
Докато идвахме към площада видяхме афиш, който ни заинтригува – концерт на чешко китарно дуо в изпълнение на класическа музика и фламенко. Е, като не присъствахме на оперен спектакъл във Виенската опера, да чуем тогава Петер и Яна Бирханзлови. Девойката отива да търси касата за билети, а аз решавам да поотдъхна в малката градинка на площада. Докато си седях на пейката, видях няколко клошари, които ровеха в кошчетата за боклук и буквално похапваха от там. Да, докато в богата и подредена Виена не видяхме нито просяк, нито клошар, тук в центъра на Прага ги имаше доста. В какъв контраст бяха с красивият град и доволните туристи. Толкова тъжно е да срещнеш нищетата. Скоро започнаха да се бият ожесточено, и стана още по-тъжно и безотрадно. Разбира се, никой от насядалите по пейките не трепна от това жестоко меле. Колко безразлични станахме към човешката нищета и страдание. Както и да е.
Добре, че девойката
пристигна скоро. Оказа се, че концертът ще се състои в една от сградите на
площада, близо до Националната Галерия. Слизаме по вити стълби и се озоваваме в
неголяма зала. Докато идвахме към площада видяхме афиш, който ни заинтригува – концерт на чешко китарно дуо в изпълнение на класическа музика и фламенко. Е, като не присъствахме на оперен спектакъл във Виенската опера, да чуем тогава Петер и Яна Бирханзлови. Девойката отива да търси касата за билети, а аз решавам да поотдъхна в малката градинка на площада. Докато си седях на пейката, видях няколко клошари, които ровеха в кошчетата за боклук и буквално похапваха от там. Да, докато в богата и подредена Виена не видяхме нито просяк, нито клошар, тук в центъра на Прага ги имаше доста. В какъв контраст бяха с красивият град и доволните туристи. Толкова тъжно е да срещнеш нищетата. Скоро започнаха да се бият ожесточено, и стана още по-тъжно и безотрадно. Разбира се, никой от насядалите по пейките не трепна от това жестоко меле. Колко безразлични станахме към човешката нищета и страдание. Както и да е.
Оказахме се около 15-20 запалени любители на класическата китара. Между другото разбираме, че това е Мозермузеум – музей на чешкото стъкло. Ето ти още един туристически обект вписан в архива ни.
Витрините покрай стените бяха отрупани с прекрасни образци на чешкото стъкло, което е световно известно. От изложените снимки ставаше ясно, че с чаши от чешко стъкло принц Уилям и Кейт Мидълтън са пили тост на сватбата си.
Направихме няколко снимки докато чакахме музикантите.А сетне се потопихме в музиката. Дворжак, Адам Михна от чешките композитори, Вивалди, а сетне Албенис и неговата сюита Гранада и фламенко музика накрая. Изпращахме всяко изпълнение с бурни аплодисменти.
Тръгнахме си. Сляхме се с тълпите туристи на оживения и потънал в светлини Вацлавске намнести.
Срещнахме по пътя и няколко достолепни чешки двойки, които вървяха с кошници в ръце. Явно отиваха на тържествената Великденска литургия. А ние дето нямахме домашно приготвени козунаци се задоволихме да си купим по един трделник и сладко си похапнахме. Христос воскресе!
Няма коментари:
Публикуване на коментар