ТОПКАПЪ - СИМВОЛЪТ
НА ТУРСКИТЕ СУЛТАНИ
Започва четвъртият ден от нашата истанбулска приказка.
Ще започнем с посещение
на един от символите на Османската империя - дворецът Топкапъ – резиденция на
османските султани в продължение на 400 години. Строен е от Мехмед ІІ, /
завоевателят на Константинопол/ през периода 1459-1465 г.Започва четвъртият ден от нашата истанбулска приказка.
Някъде към девет часа вече сме в градините пред двореца.
Този път си купуваме билети не само за двореца - по 25 т.лири, но и за харема –
по 15 лири билета.
Все още е рано, но паркът и магазинът за сувенири са пълни с
нетърпеливи туристи като нас. Докато се разхождаме под вековните дървета, които
са част от красивия дворцов парк Гюлхане, снимаме и разглеждаме с интерес
високите каменни стени и внушителната порта с двете кули отстрани.Тя е носела името Имперска и е била входът към двореца. Някога е имала страховита слава, защото на нея набучвали главите на султанските врагове.
Дворецът Топкапъ е построен на върха на нос Сарайбурну,
на мястото на някогашен гръцки Акропол, и е с прекрасен изглед както към
Босфора, така и към Златния рог. Прилича повече на селище с царски постройки и многобройни
пасажи,отколкото на една-единствена сграда.
Османските султани са живели в твореца Топкапъ от дните
на Мехмед Завоевателя до 1856 г. Някога е бил дом на огромното султанско
семейство, включително множеството съпруги и наложници на султана, както и
децата им.
Цял сектор, известен като „харема“, е традиционна част от всички
османски царски резиденции и в нея живял
самият владетел с най-близките членове
на семейството си.
Дворецът обаче е бил дом и на държавните институции, в
това число и на резиденциите на везири и съветници.
Зад стените му се намирали
също и царската съкровищница, обори, парадни и церемониални площади,
оръжейници, болници, бани, джамии, приемни зали – всичко от което може да се
нуждае един монарх.
Днес дворецът е и дом на колекции, свързани с исляма и
османския период, които надхвърлят границите на историята на
султаните.Традиционното изкуство на рисувана керамика и плочки заема голяма
част от изложенията, а в помещения с реликви близо до една от дворцовите джамии
може да се видят немалко важни артефакти за ислямското наследство.
От макета на огромния комплекс, който разглеждаме, се
вижда, че комплекса е разграничен от четири двора, и в зависимост от
предназначението им, достъпът до него е бил строго регламентиран.
Влизаме в първия двор. Това е най-достъпния, така
наречения параден вход.
В него е бил монетния двор и запазената християнска
църква Св.Ирина.
Във втория двор най-значимата сграда е залата на Дивана,
където е заседавал съвета на везирите, и са се вземали всички политически и
военни решения. В нея султанът е приемал западните посланици. Тук, в този двор е
и една сграда със страховита слава - Кулата на справедливостта. От нея султанът
давал знак, дали някой провинил се, бил
той везир или простосмъртен, да бъде обезглавен или помилван.
От там насетне им изгубваме следите – толкова много
постройки, пасажи,
павилиони. След сградата на Дивана бяхме много впечатлени от малкия павилион, в който беше изложена богата колекция от часовници,повечето подарени от височайши чуждестранни гости на султана. Не просто часовници, а истински произведения на изкуството. Успяхме да си откраднем един миг невнимание на музейния работник, за да заснемем някои от тях.
После влизаме и в залата - съкровищница. Всички тези
прекрасни безценни ювелирни произведения, изложени във витрините, не могат да
се опишат, трябва да се видят.
Преминавайки от двор в двор
попадаме и в един павилион с
прекрасни мозайки и керамични плочки. Първо чуваме монотонен глас, сетне виждаме един имам, който чете безспир Корана. Следва залата с реликвите, където са изложени най-ценните символи на исляма - наметалото на пророка Мохамед и меча му.
Стигаме и в четвъртия двор по каменна пътека, заобиколена
от добре подържани цветя, в посока към Багдатския павилион.
Намира се в
североизточния ъгъл на палата с многобройни беседки, голям павилион с
шадраванчета, водоскоци, където султана и фаворитките му се разхлаждали през
знойните летни дни. От всички страни бликат фонтани.
Освен прохлада и красота те представлявали ефективен „бял шум“ и приглушавали звуците от разговорите, които султанът провеждал със съветниците си.
На връщане се отбиваме в това място, което от векове е
възбуждало любопитството на европееца, и което той възприема като място за
плътски удоволствия и безкрайни страстни развлечения, където пленителни,
талантливи робини чрез музика и танц владеели изкуството на прелъстяването – султанският харем.
В „епохата на лалето”
/по време на управлението на Ахмед ІІІ
-1702-1730 г./ тук е имало приказни градини конкуриращи тези на Версай и осеяни с фонтани в стил рококо.Тук са апартаментите на валиде /майката на султана/,
частните покои на султана,
Продължаваме по набелязания план. Да вървим
Няма коментари:
Публикуване на коментар