БАРСЕЛОНА – СТОЛИЦА НА МОДЕРНОТО
ИЗКУСТВО
Измъкваме се от фуникуляра на Монджуик, качваме се на автобус, който да ни отведе до някъде,
за да се озовем, скоро, пред сградата на музей Миро.
Защото не може да попаднеш в Барселона и да не се срещнеш лице в лице с творчеството на тримата велики модернисти на ХХ век, и тримата свързани с този град – Пикасо, Миро и Дали. И макар да не проумявам как някой е вложил толкова много интелигентност, за да ни убеди да бъдем глупави, отново и отново ще се опитам да се потопя в дълбините на подсъзнанието си, та белким го проумея това модерно изкуство. При това моята девойка си признава, че предпочита модернистите пред импресионистите, моля ви се!! Както и да е.
Сградата
на музея е дело на приятеля на художника -
архитект Жозеп Луис Серте.
Както се полага е в разчупени модернистични
форми. Вътре е събрана огромна колекция от повече от 11 хиляди творби на Миро, както и на редица съвременни испански модернисти. С построяването на този музей, великият барселонец искал да създаде център на модерното изкуство в родния си град. Докато купуваме билети, аз настоявам рецепционистката да ми каже как се произнася на каталунски името на художника. И така - Джоан Миро на каталунски, Хуан Миро на испански.
И ето
ни в светая светих на модерното изкуство. Още от входа попадаме на китеник, с
название Sobreteixim. В описанието е записано, че изобразява балеарска кошница за ловене на
риба. Това добре – красиво нашарено многоцветно текстилно платно с пъстри
шарки, ама този чадър провесен на него и двата чифта ръкавици /!?!/ Ш-шшт, това
е сюрреалистичния прочит на твореца.
Следва
един огромен, богато оцветен в преливащи се багри и форми килим, наречен „Килим
на съзиданието” /1975г/, който казват бил кулминацията в творчеството на Миро с
текстил.
От там
на сетне се редуват безброй зали с картини, рисунки, бронзови фигури - рисувани и създавани през различни периоди.
Като се започне с по-реалистичните - „Село” и „Портрет на млада жена”, и
красиви пейзажи на испанската природа. Очевадно е, че за тях не е необходимо да
пришпорваш сивите си клетки, за да си измисляш какво е искал да каже твореца.
Но в
„Мъж и жена сред екстременти” - виждаш едни безкрайно уродливи, зловещи,
измъчени фигури на мъж и жена, един срещу друг, без да се докосват, озъбени
срещу черното небе. Рисувана е в периода на Гражданската война в Испания, и е
изпълнена с целия песимизъм, побрал се под това небе.
Другата
знаменита негова картина е „Каталунски селянин на лунна светлина” /от края на
1960 г./ разкриваща две негови любими теми – земята и нощта. Само не си
мислете, че фигурата на селянина е човешка фигура – това е един колаж от
цветове и форми, които ти въздействат на подсъзнателно ниво. Нали?! Дали?
А други
са наречени просто - Картина 1, 2,3,4.
Представляват черен фон, в средата съответно с едно, две,три, четири
бели петна. Мисля си, че въображението на автора е стигнало само да нарисува
картините, а наименованията е оставил на нас да се потрудим....
Виж следващите
пет платна наименувани съответно „Изгорено платно” 1-5 много ни харесаха –
интересно направено, някак те грабват, без да знаеш защо. Също и „Смеха на
сълзата” и „Песен на бял фон” – много нежни, фантастични линии и форми. Яяя,
оказва се, че и аз отбирам от модернизъм, моля ви!
Е,
„Жена и птица” в първия момент си помислих, че е гилотина, но после се опитах
да се позагледам повечко. Поизтормозиха ме и бронзовите фигури „Мъж и жена през
нощта”, защото предизвикаха едни нецензурни асоциации в главата, но определено
ще спомена, че този път се забавлявах много, много повече в опитите си, да си
създам свой прочит на тези творби на каталунския гений.
На първия етаж са събрани творбите на Донасио Пиер Матис, Антонио Саура и други модернисти.
На първия етаж са събрани творбите на Донасио Пиер Матис, Антонио Саура и други модернисти.
Дълго и
с удоволствие се разхождахме из залите на музея, в опитите да си обясним
необяснимото, и на края си тръгнахме, но не съвсем. Има вход, който те извежда
на покрива на сградата
и там те посрещат още няколко фантастични фигури,
създадени от различни материали. Да не говорим, че от там се разкриваше и
чудесна гледка към града долу.Чудна промисъл ти трябва, за да разбереш идеята, не ли? |
На
излизане от музея застигнахме малка групичка френски пенсионери, и от разговора
им разбрахме, че те също се гласят да
ходят в MNAC.
Поразговорихме се и те ни посочиха къде трябва да изчакаме автобус,за да стигнем до музея. Докато го чакахме, аз успях да надзърна в близката градина
Jardins de Laribal се именува |
Но ето че автобусът се задава. Да вървим.
Няма коментари:
Публикуване на коментар