ПРИКЛЮЧЕНИЕТО САРАГОСА ПРОДЪЛЖАВА
Време е да се върнем в съвремието. Отправяме се към площад Еuropa. Следващата ни цел е посещението на Експо 2008. Докато девойката се е вторачила в картата, до нас спират две синьори, едната от тях ни заговаря на английски, питайки дали може да ни помогне. Казваме каква е целта ни, тя ни обяснява, че трябва да пресечем моста и все покрай р. Ебро през парка ще стигнем до изложението. Благодарим сърдечно за любезността и тръгваме. Откриваме че по цялото си протежение реката е пресечена от многобройни мостове, което хем е много красиво, хем свързва двата края на града. Така крачейки от един мост до друг през парка, достигаме и до павилионите от Експото.
Най-забележителното там, поне за нас, е една авангардна фигура, сътворена от безброй букви, символизиращи навярно книгата като майка на знанието и прогреса. И аз старата филистерка бях очарована от тази огромна авангардна скулптура.
Краят на парка завършва с мост,
зад
който се издига Torre del Aqua – един страхотен небостъргач.
В някакъв пътепис четох, че
може да се влезе в него, но портиерът, който ни посрещна заяви, че не допускат
посетители. Нищо. Нали все пак го видяхме и заснехме.
Под моста се простира паркът
Луис Бунюел,
в далечината се виждаше и фуникуляр, но ние просто нямахме време.

Павилионът на Арагон
За
сведение - в парка на Експо освен многобройните
с разнообразна архитектура
павилиони,

Alma del Ebro /"Душата на Ебро"/ е наречен този павилион
има и аквариум,
но трябваше да пропуснем и него.
Оставаше ни толкова
малко време и искахме да го посветим отново на историческия център – площад дел
Пилар.
Бегом назад. Пешком разбира се, изпущат ли се толкова красиви гледки от
крайбрежния булевард,
реката
и мостовете.
В дъното на площад дел Пилар,
на малкият площад
де ла Сео, се издига катедралата Сан Салвадор. Ние много държахме да я
разгледаме, защото първия ден не успяхме да влезем в нея. Приближаваме.
Главната фасада е в италиански бароков стил с неокласически тенденции.
Северната стена на сградата е запазила готическия мудехар стил.
Прозорците са в
готически стил декорирани с керамични полихромирани декорации, носещи герба на
архиепископ Луна.
Цената на билетите е по четири евро за църквата и музея. В проспекта, който
получихме, се казва, че това е най-значимата и ценна историческа сграда в
провинция Арагон, представляваща средновековните ренесансови и барокови
тенценции в архитектурата. А няколко важни архитектурни елемента от втората
половина на 12 в. могат да се видят и днес – двете външни апсиди и останки от
някогашния красив неф вътре. Реконструкцията на сградата, в готически стил,
продължава през 1316-1319 г. А през 1491 г. архиепископ Алонсо Арагонски поръчва катедралата да се разшири с
две нови крила.
Влизаме вътре.
Боже, каква съвършена красота
– куполът със смесица от ренесансови декорации
и готически мудехар украси,
параклисите пищно украсени с мрамор и
позлатено полихромирано дърво.
Но и тук имаше един зъл пазач, който упорито ни
преследваше из коридорите около главния неф и параклисите.
Девойката, доколкото
успя, засне с телефона няколко прекрасни детайли от параклисите и интериора на
църквата.
Бяхме възхитени от огромният полихромиран алабастров главен олтар,
построен през 1434 г. и дълго седяхме пред него на една пейка. В долната си част
олтарът има седем ниши със сцени от мъченичеството на Св.Лауренс /Св.Лаврентий/
и на Св.Винсент. Там има и три големи сцени от Преображение Господне,
Преклонението на тримата мъдреци и Възнесение, релефно отделени между тях с
готически декорации с херувими.
След дълго обикаляне и безброй възклицания на възхита от съвършените творби от
мрамор, алабастър и дърво – дело на човешкия гений, приключихме с църквата.
Продължаваме с музея на гоблените, който се намира тук - още един от
най-важните исторически забележителности, с които Сарагоса се гордее.
Творбите в тази безценна колекция,
изложени в три зали, е считана за една от скъпоценностите на историческото
наследство на Испания. И е една от най-големите световни колекции. Сбирката
съдържа 63 гоблена, които заради своята рядкост и старинност са толкова ценни.
И трябва да ви кажа, че са почти толкова добре охранявани като тези в музея
Клюни в Париж. Ако само малко повече се
наведеш над кордоните, които са опънати пред тях, алармата веднага се
включва.
Оказва се, че тук са събрани гоблени от най-известните европейски работилници,
които са работили през „златния“ век за гоблените /15-16 в./ - Брюксел, Турне,
Арас.
Изложени са и са селектирани тематично: религиозни - “Разпятието и
Възнесението“, „Възкръстването на Лазар“, библейски - „Екзалтацията на Естер на
персийския трон“, морални, философски - “Смъртните грехове“, исторически – „Естер
спасява народа си“, митологически -
„Нерон и Попея“, „Пентесилея и амазонките“, дори астрологически като „Козирог“
и още много, и прекрасни, и с огромни
размери. Историята на тази колекция като повечето катедрални испански колекции
е събирана и датира от Средновековието. Най-ранните се отнасят към 1499 г. и
представляват 14 драперии от Арас.
Няколко фактора са способствали за
обогатяването на колекцията:
I фактор – дарения от сарагоски прелати. Тук е включено
дарението от архиепископ Алонсо Арагонски. Те са особено ценни, защото са
принадлежали на баща му – крал Фердинанд II Арагонски,
както и дарения от архиепископ Андре Сантос и от други църковни сановници и
знатни граждани на Сарагоса.
II фактор: частни дарения или закупени гоблени от публични
аукциони, организирани да увеличат фонда. Такъв е случаят с осем гоблени за
историята на Моисей.
III фактор: размяната установена между столичната община и
кралския манастир Санта Енграсия от 1695 – 1703 г. довела до включване в
колекцията на няколко редки екземпляра, дарени от Фердинанд II на
манастира Св. Йероним.

Паметникът на Гоя

Тръгваме си много доволни, че успяхме
да посетим и тази катедрала и да се насладим на нейните богатства – както архитектурни
така и произведения на изкуството.
Сетне отново и отново снимаме историческия площад, съседните улици с прекрасни сгради по тях. Започнахме да се оглеждаме и за някой ресторант. Оказа се обаче, че по съседните централни улици имаше предимно кафета. И тука искам да вметна, че в Сарагоса не срещнахме много чуждестранни туристи. Жалко за този очарователен град. След като се уморихме да търсим повече, влязохме в италианския ресторант Come la Pasta на Avenida Cesar Augusto,48. Оказа се, че и той е на самообслужване с разнообразна и вкусна кухня. В края на вечерята бяхме изненадани с почерпка от заведението - ликьор лимонзиньо.
Навън дъждът най-сетне беше спряли ние бавно и с наслада се отправихме към нашия хотел преминавайки отново покрай римските останки в съседство и старинната сграда на градските хали. А сетне фоайето, асансьора и в леглата за последен път.
Няма коментари:
Публикуване на коментар